Wim Hof Metoda Zoceluj Své Tělo i Mysl

Dobít si energii, zatočit se zánětem v těle, ovládnout svůj imunitní systém, zbavit se stresu, lépe spát, spalovat tuk a zbavit se stresu během pár minut. Takto mi byla představena Wim Hof Metoda Patrikem. Nechtělo se mi tomu věřit.

Dosáhnout pomocí jednoduchého dýchacího cvičení progres v zadržení dechu z necelé minuty na minuty tři? To všechno za pouhé dva dny opakování? Ano, i takto by se dala jednoduše definovat Wim Hof Metoda.

První pokus

Možná že se ti teď honí v hlavě stejné myšlenky, jako se honily mě, když mi Patrik o této metodě řekl. Viselo mi v hlavě k čemu mi cvičení této metody bude. Zlepšení v zadržení dechu jsem pro sebe neviděla nijak výhodně. Jenže hodnotit něco, co člověk nezkusil se mi příčí. Jdeme to zkusit.

Po dvaceti minutách hlubokého dýchání a zadržování dechu přišlo jedno velké WAU! Během dýchání slabost v rukou a lehké třepotání v konečcích prstů. Po ukončení dýchacího cvičení velký nával energie.

Wim Hof Metoda
První výsledky z dýchacího cvičení

Co za metodou stojí a co přináší

Efektivita metody je zkoumána různými věděckými institucemi, které zahrnují třeba univerzitu Radboud. Dočasné výsledky ukázaly, že Wim Hof Metoda ovlivňuje autonomní nervový systém a imunitní systém. Avšak lékařská věda toto tvrzení odmítá.

Efektivitu této metody zná Wim Hof už několik let. Důkazem ti můžou být jeho světové rekordy, kterých je víc než dvacet. Například mezi ně patří:

  • několikanásobný rekord v ledové koupeli s kostky ledu, jeho nejlepší čas jsou téměř dvě hodiny
  • uběhl celý maraton v poušti bez kapky vody
  • dokončil maraton za polárním kruhem ve Finsku, kde běžel pouze v šortkách, i když bylo venku naměřeno – 20 stupňů
  • vyšplhal kolem vrcholné “zóny smrti” na Mount Everestu, opět jen v šortkách a botách

Díky těmto výsledkům sdílí svoji metodu s celým světem. Jeho metoda je věděcky zkoumána, jelikož chce aby byla používána ve velkém měřítku. Já třeba rozhodně nemám v plánu pokořovat Wimovy rekordy. To ale neznamená, že metoda není prospěšná pro “běžné” smrtelníky. Jako s čímkoliv co zahrnuje tělo a tělesné zdraví, byste měli vždy následovat vedení kvalifikovaného trenéra daného programu. Čerpání informací z literatury nebo mého článku může být pro tuto metodu nedostačující z hlediska bezpečnosti na vaše zdraví.

My s Patrikem se řídíme podle seminářů Wima Hofa.

Pokud toužíš po lepším imunitním systému, větší energii hned po ránu, zmírnění stresu ve svém životě a “provětráním” hlavy, tak neváhej metodu vyzkoušet. Výsledky na sobě pocítíš už během prvního cvičení.

Wim Hof Metoda a její části

Wim Hof Metoda se skládá ze třech částí, které posilují jednu druhou navzájem.

  • dýchací cvičení
  • trénink myšlení/koncentrace
  • postupné vystavování chladu

Existují různé metody, které zvlášť  řeší dýchací techniky, trénink myšlení a koncentrace nebo vystavení chladu. Wim Hof Metoda spojuje všechny tyto složky dohromady, což se podle věděckých studií jeví jako důkaz pozitivního účinku na tělo.

Dýchací cvičení, cajk. Trénink myšlení a koncentrace, cajk. Už za sebou máme nespočet meditací, ale ledová sprcha?

Ledová sprcha

Ze studené sprchy jsem měla největší respekt. Kdo by se chtěl dobrovolně vystavovat ledové vodě. Jenže když jsme se do toho už s Patrikem pustili, tak by bylo hloupé jednu (důležitou) část cvičení vynechat.

Vystavování se ledové sprše je ze začátku postupné. Začneš od teplé, jak jsi zvyklá(ý). Postupně přidáváš na studené a ubíráš na teplé. Kupodivu jsem byla překvapená, jak rychle jsem si na studenou vodu zvykla a jak mi naopak teď úplně teplá voda nedělá dobře.

Wim trénoval jeho tělo a ducha v těžkém prostředí přírody. Zejména pod vlivem extrémního chladu. Za těchto okolností dýchání a nastavení mysli zvyšuje schopnost odolávat extrémním teplotám. Wimův působivý výkon za působení studených teplot vysloužil přezdívku “The Iceman”, ledový muž.

Wim Hof Metoda
Střídání teplé a ledové sprchy po 30 sekundách

Vystavování chladu je méně běžná, ale velmi efektivní technika. Člověk má většinou tendence se vyhýbat tomu, co je mu nepříjemné a to ledová sprcha ze začátku může být. I když byly poprvé vynalezeny systémy vytápění ve starověkých řeckých studených lázních, stále se předpokládalo, že studené koupele mají přínos pro zdraví.

V naší společnosti jsme zvyklí na zapnutí vytápění a oblečení extra vrstvy oblečení, když se venku ochladí. Máme tento komfort rádi a není na tom nic špatného. Nicméně, chlad je ve Wim Hof Metodě nezbytnou silou, která je zapojena v přístupu k autonomnímu nervovému systému a přidruženého imunitního systému.

Oťukávání s ledovou sprchou

Mé prokousání ke studené vodě proběhlo poměrně hladce. Ze začátku jsem si vždycky pustila teplou vodu a postupně přidávala víc studené. V místě, kde se mi zdálo, že je voda pro mě v danou chvíli dostatečně studená jsem vydržela 30 sekund. Tento čas jsem postupně prodlužovala. Takto to probíhalo první týden.

Druhý týden jsem začala s teplou (tedy spíš vlažnou vodou) vodou, ve které jsem byla 30 sekund a pak otočila pákou na studenou bez postupného ochlazování. Výdrž ve studené opět 30 sekund.

V druhém týdnu jsem si s délkou pod studenou a teplou vodou už víc hrála. Zkoušela jsem 15 sekund být pod vlažnou vodou a pak 30 sekund až 1 minutu pod studenou vodou.

Třetí týden jsem opět začala s 15 sekundami teplé v návaznosti na 30 sekund až 1 minutu ve studené. V třetím týdnu jsem zkoušela jít z opravdu hodně teplé vody do hodně ledové. V každém dnu jsem zkoušela vydržet 15 – 30 sekund pod tou nejstudenější vodou.

Klíčové během těchto koupelí je, abyste vždy končili se studenou vodou. Po sprše se budete cítit jak v novém těle. Nejenže ledové koupele podporují imunitní systém, ale taky spalování tuků, což se vždycky hodí.

Trénink myšlení, meditace a koncentrace

Je obecně známo, že silná mysl může být silnou zbraní pokud jde o myšlení, dělání určité věci a dosahování cílů. Ve WHM (Wim Hof Metoda) je silná mysl důležitá, abyste si uvědomili svoji vnitřní sílu. Koncentrace a meditace je důležitou částí této metody.

Meditační techniky a techniky zaměřené na koncentraci nám pomáhají redukovat stres a hladinu kortizolu v těle. Uvolnění těla umožňuje snížení množství kortizolu. Pokud máme jeho hladinu zvýšenou, tak to může ovlivňovat to, proč nabíráme na váze a nedaří se nám zhubnout. Více o důležitosti hormonální rovnováhy jsem napsala v tomto článku. Technika Wima není primárně zaměřená na uvedení těla do uvolněného stavu. Spíš vás uvede do aktivního stavu, kdy se po jejím odcvičení cítíte plní energie.

Autonomní nervový systém a techniky na koncentraci

Normálně je autonomní nervový systém nezávisle a podvědomě regulován tělem. Autonomní nervový systém reguluje funkce jako dýchání, vnitřní orgány, trávení a mnoho dalších.

V souladu se současným lékařským stanoviskem nemůže být autonomní nervový systém ovlivněn cvičením. Z různých studií však vyplynulo, že cvičení určitých technik na koncentraci mohou vést k nezávislé autonomní činnosti. Prokazují to i krevní testy, které byly po WHM udělány, ale bohužel na to doposud nebyla udělána žádná věděcká studie.

Wim Hof Metoda

Dýchací cvičení

Vdechování kyslíku je proces, který probíhá bez našeho vědomí. Je to regulovaný autonomní systém. Naštěstí je to nevědomá činnost, jinak bychom neměli nikdy přestávku a museli bychom se neustále na dýchání soustředit. Množství kyslíku, které do sebe nadechneme, ovlivňuje množství energie, která se uvolňuje do buněk těla.

Dýchání je ta nejjednodušší a nejvíce efektivní část nástroje autonomního nervového systému pro ovládání a navigaci. Ve skutečnosti, způsob jakým dýcháme silně ovlivňuje naše chemické a fyziologické činnosti v našem těle.

Trénováním dýchání aktivně můžeš stále více získávat kontrolu nad celou řadou fyziologických procesů v těle.

Během dýchací techniky se hluboce nadechujete a zlehka vydechujete. Počet nádechů je 40, které jsou poté následovány zadržením dechu. Počet opakování (hlubokého nadechování s následným zadržením dechu) je  3 – 4. V programu WHM se počet opakování jednotlivých kol mění. Začíná se s třemi, v jednom týdnu jsou kola dýchání čtyři a pak zase tři.

Za 20 – 30 nádechů a výdechů, pokud je dýchání prováděno správně, se začnete cítit volně, můžete pocítit lehkou slabost, závrať a mravenčení. Mravenčení jsem většinou cítila v konečcích prstů.

Po dokončení dýchacího cvičení jsem většinou pociťovala lehké pískání v uších a silný nával energie.

Síla kombinace dýchacího cvičení, koncentrace a vystavování chladu

Mimořádný výkon na WHM je umožněn interakcí tří prvků. Pokud chce netrénovaná osoba vyzkoušet WHM, je důležité ani jednu z těchto tří částí nevynechat.

Silné nastavení mysli je nezbytné k dosažení potřebné koncentrace a soustředění se. Díky tomu jsme schopni provádět techniky správně i v extrémní situaci. Dýchacími technikami aktivujeme různé fyziologické reakce, čímž tělu dodáváme enegii a posilujeme jej. Dále tréninkem dýchacích technik měníme poměr mezi koncentrací kyslíku a oxidu uhličitého. Koncentrace oxidu uhličitého během dýchacího cvičení klesá.

Osobní postřehy

Jsem pro každou “špatnost”, která mě může fyzicky, emočně a psychicky posunout kupředu a naučit mě něco nového. Wim Hof Metoda je pro mě způsob meditace, na kterou si ráno vymezuji půl hodiny. Po této půl hodině, do které se vleze i studená sprcha, se cítím jako nový člověk. Překypuji energií. I když jsem předchozí večer šla pozdě spát, snědla za den víc jídla než měla nebo si dala o jednu skleničku vína víc, tak mě tato metoda vždycky probere.

A můžete mi věřit, že po pozdním odchodu do Lužkovic (do postele, jak se u nás slangově říká), kdy se ráno probudím unavená, se mi opravdu Wim Hof Metoda cvičit nechce. Jenže vzadu v podvědomí vím, že mi to pomůže. Takže stačí jen přetlačit svoji vlastní nechuť a lenost a za třicet minut mám vyhráno sama nad sebou!

Ze všeho nejvíc jsem si oblíbila ledovou sprchu. První dny s WHM jsem cítila mravenčení v konečkou prstů. Poslední dny nějak ustoupilo, takže se budu muset na hloubku nádechu daleko víc soustředit a víc procítit.

Každého hned po prvním cvičení této metody překvapí, jak rychlé výsledky s ní jsou. Pokud provádíte techniku dýchání správně, tak jste schopní už během prvního cvičení se rapidně zlepšit, co se výdrže bez dechu týče. Měla jsem dny, kdy jsem byla schopná vydržet bez dechu přes tři minuty.

Musím ale podotknout, že délku zadrženého dechu podstatně ovlivňuje to, jaký jste měli předchozí den. Když jdu spát pozdě nebo nejím ukázkově, tak se to na výdrži promítne. Samozřejmě do těch nižších čísel.

Po dýchání lehké cvičení a protažení

Po dýchání vždycky následuje lehké cvičení a protažení těla, které po ránu rozhodně není od věci. Určitě doporučuji cvičit WHM ráno, protože večer už to nebude mít takový efekt. Potřebujete být nabití energií hlavně ráno, ne večer, když se tělo chystá na spánek a odpočinek. S Patrikem jsme rovnou začali s Wimovým programem, který je na 10 týdnů a každý týden se něco mění nebo přidává.

V programu se různí počet kol dýchání a cviky, které se do cvičení zařazují. Každý týden člověka připravuje na náročnější formu cvičení a delší výdrž ve studené vodě. Teď jsme začali s čtvrtým týdnem a v programu jsou cviky, které jsem vždycky chtěla umět, ale připadala jsem si na ně slabá a nemotorná. Tak uvidíme kam se posunu za týden.

Velkou výzvou v tomto čtvrtém týdnu je od Wima vydržení v ledové sprše 10 minut. Je jen na nás, který den si vybereme, ale měli bychom to udělat. Je to součástí programu. Tak sbírám odvahu.

Doporučuji si stopovat délku zadrženého dechu pomocí Wimovi aplikace, kterou najdete na app store, pokud máte apple. Určitě bude přizpůsobená i pro android. Hledej pod názvem Wim Hof Method.

Wim Hof Metoda

Láska jménem ledová sprcha

Nic nedokáže po ránu probrat tak, jako ledová sprcha. Když jsem zjistila, že Wim Hof Metoda se skládá i z vystavování se ledové vodě, nadšená jsem nebyla. Každopádně je to součástí metody a bez jejího zakomponování by metoda neměla takový účinek, jaký od ní Wim slibuje.

Bát se nemusíš. Vystavování se studené vodě je v metodě postupné. Nejde o to, aby to byla léčba šokem. To rozhodně ne. I mě se ze začátku zdálo, že to nedám a při prvním pocítění studené vody jsem skřípala zuby. Stačí vydržet pár sekund a na studenější vodu si zvykneš. Nakonec možná zjistíš stejně jako já, že je to tvá nová láska a nebudeš si moct sprchování bez studené vody představit. A nezapomeň. Studená voda otužuje, zlepšuje imunitní systém, ale taky pomáhá odbourávat tuk.

Doporučuji všem

Pokud se zajímáš o to, jak pracovat se svojí hlavou, chceš posunout své zdraví a imunitu o kus dopředu, chceš mít ráno ještě víc energie, tak metodu Wima Hofa ti vřele doporučuji. Jen jako u všeho. Aby něco mělo dlouhodobý a větší efekt, tak je potřeba se metodě věnovat taky delší časový úsek. Nejlépe ji začlenit do každého rána, aby z ní člověk těžil každý den.

Dlouhodobé opakování je pro klíčové přínosy nezbytné. Znovu doporučuji si toho o metodě víc nastudovat a provádět ji s instruktorem. Všechno je to na vlastní nebezpečí.

Wim byl taky hostem v jednom z podcastů Tima Ferrise. Na jeho otázku, co by napsal veřejně lidem na bilboard jeho odpověď zněla jasně a výstižně: „Breath Motherfucker!“. Celý rozhovor s Timem Ferrisem a Wimem si můžeš poslechnout níže ve videu.

Víc si o metodě můžeš přečíst tady.
Na YouTube najdeš hodně videí, kde Wim názorně ukazuje, jak metodu provádět. Najdeš s ním taky hodně rozhovorů na toto téma, akorát jsou všechny v angličtině.

Zdroje

FERRISS, Timothy, Arnold SCHWARZENEGGER a Remie GEOFFROI. Tools of titans: the tactics, routines, and habits of billionaires, icons, and world-class performers. ISBN 1328683788.

Jak se stát Superčlověkem – Wim Hof – WimHof.cz. WimHof.cz – Ať chces dosáhnout lepších výsledků ve sportu, překonat světový rekord nebo hledáš zdraví a štěstí. Můžeš přestat hledat. Tak DÝCHEJ! Je to zadarmo! [online]. Dostupné z: http://wimhof.cz/2017/03/20/jak-se-stat-superclovekem-wim-hof/

 

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *