fbpx

Velké Množtví Lidí Nemá Rádo Zeleninu

Share on facebook
Share on email
Share on pinterest

Jestli je to většina, víc jak polovina populace nebo míně vám nedokážu říct. Jelikož si těchto věcí všímám, tak můžu říct, že těch lidí je opravdu hodně. Jsou to jak členové rodiny, tak blízcí přátelé, kterým zelenina nic moc neříká.

Doposud jsem nad tímto tématem zeleniny hlouběji nepřepmýšlela, protože je součástí mého každodenního života. Včera jsme ale na toto téma narazili se argentinským kamarádem Gastonem. Nemá rád zeleninu. Jí jen pár druhů zeleniny, které snese, ale rozhodně netvoří velkou část jeho jídelníčku.

První vztah k zelenině získáváme nápodobou chování našich rodičů

Když jsme se o zelenině bavili, tak se mi dostávalo reakcí, že je nudná, že nijak výrazně nechutná. Pak jsem se začala ptát. Ptala jsem se ho, jak vyrůstal. Přesněji jaké stravovací návyky má z rodiny. Odpovědi byly přesně takové, jaké jsem očekávala.

My jsme doma nikdy moc zeleninu nejedli. Náš jídelníček se skládal převážně z masa, vajíček a brambor.“

A to je přesně ten důvod, proč hodně lidí zeleninu nejí, nechutná jim. Nemají k ní vytvořený vztah od dětství, kdy se učí nápodobou od rodičů. Pokud rodiče zeleninu nejí, nelze čekat, že jejich dítě se po ní utluče. Avšak pouze na rodiče to házet nemůžeme. Rozhodně v tomto směru sehrávají velmi důležitou roli, ale i v dospělosti není nic ztraceno. Zeleninu se pořád můžete naučit jíst a mít ji rádi.

Zelenina má mnoho pozitiv. Pomáhá s vyprazdňováním, je nedílnou součástí při hubnutí, poskytuje tělu vodu, vitamíny, minerály a dáky vláknině má plnící efekt.

Na jednu stranu jsme dospělí a měli bychom vědět, co je pro naše zdraví prospěšné, podle toho se chovat a tím ovlivňovat výběr potravin pro nás. Na stranu druhou to všichni víme, ale kolik lidí se podle toho opravdu řídí? Kolik lidí a kolikrát věčer místo čerstvého salátu s plátkem lososa sáhne po smaženém řízku, hranolkách, brambůrkách nebo bílém pečivu?

 

Naučit se jíst zeleninu můžete i v dospělosti

Otázka je, jak se naučit zeleninu jíst. Jak ji připravovat, aby vám chutnala.To byla ta HLAVNÍ otázka večera při rozhovoru s Gastonem. Rád by zeleninu jedl. Nechutná mu a vysvětlení, že je pro jeho zdraví prospěšná ho nespokojuje do té míry, že by ji jedl. Ani vysvětlení, že když ji do jídelníčku zařadí, tak se bude cítit svěží, bude mít více energie, (i když to záleží vždycky na mnoha dalších okolnostech) ho nepřesvědčila.

Jenže jak se naučit jíst zeleninu tak, aby chutnala? Aby se stala součástí jídelníčku každý den bez přemlouvání sebe sama?

Když si vzpomenu na své začátky, tak jsem taky nebyla velký milovník zeleniny. Vyrůstala jsem v rodině, kde babičky měly každý rok v létě zahrádku se zeleninou. Jako rodina jsme zařazovali pár kousků zeleniny k jídlu. Nikdy se naše jídlo neskládalo převážně ze zeleniny nebo netvořilo jeho základ. Ano, občas jsme měli okurkový nebo rajčatový salát k obědu, ale to pro mě jako dítě nebyla ta nejchutnější varianta. Navíc typická přísada pro zvýraznění chuti je cukr, což snižuje jeho přínos. Základ z dětství ale i tak u mě nějaký byl.

 

Jak se nauit jist zeleninu

 

Začněte s tou zeleninou, která vám chutná

Pokud se chcete naučit zeleninu jíst, tak začněte s málem. Nikde není napsáno, že odteď musíte jíst na každou večeři velkou mísu zeleninového salátu. Jako první začněte zařazovat k jídlům tu zeleninu, kterou máte rádi nebo vám nedělá problém ji sníst. K této zelenině přidejte jednu novou. Stačí malý kousek. Takto začněte s jedním druhem nové zeleniny na jeden týden.

Další týden k této již zařazené přidejte další a kombinujte je. Kouzlem chuti zeleniny je to, že ji můžete „dokrášlovat“. Použijte olivový olej, jídlo se tak stane více sytým a dodá zelenině výraznější chuť. Navíc díky tuku z oleje se ze zeleniny uvolní vitamíny rozpustné v tucích. Přidejte trochu slunečnicových nebo dýňových semínek. Zakápněte zeleninu balsamikem spolu s olivovým olejem. Opět se vám vytvoří nová chuť.

Zkusili jste někdy jablečný ocet? Spolu s vodou a lžící jablečného octu, olivového oleje a trochou čerstvé citronové šťávy máte další možnou zálivku na salát. Vynikající je taky zálivka z olivového oleje, citronové šťávy a pár lžiček dijonské hořčice.

 

Možností, jak chuť zeleniny obohatit, je mnoho

Na trhu je velké množství za studena lisovaných olejů, které dodají salátu tu pravou chuť. Posledně jsem koupila za studena lisovaný slunečnicový olej a to je opravdu něco! Při otevření sklenice se na mě vinula vůně slunečnicových semínek. Zažila jsem to poprvé v životě. Zapomeňte na komerční slunečnicový olej plný trans tuků. Je pro nás škodlivý právě kvůli obsahu trans tuků, které vznikají zahříváním při vysokých teplotách.

Většinou jsme zvyklí používat dokola ty samé postupy jak vaření, tak dochucování pokrmů těmi stejnými surovinami. Jsou to kroky do neznáma, které lidi nemají rádi. Chtějí něco změnit, ale proto je potřeba začít dělat něco jinak.

 

Hledejte, zkoušejte, začnětě s málem a postupně přidávejte

Není nic pohodlnějšího než říct nemám rád zeleninu. Je to stejné jako říct, že něco neumíte a hotovo. Dokud to nezkusíte a nezačte na tom pracovat nic se nezmění. Hnací motor jste vždycky na prvním místě vy. Někdo vám může dát inspiraci, důvody proč jíst zeleninu, ukázat možnosti její úpravy, ale prvním a posledním článkem k jejímu zařazení do jídelníčku jste vy.

-h-

Nechce se vám číst? Tak jen poslouchejte.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Sbíráme cookie pro lepší fungování webu.