V Hlavní Roli Pečivo, Jíst či Nejíst?

14 Shares

Pouštět se do tématu týkající se pečiva, je jako si jít dobrovolně stoupnout na pranýř. Při diskutování na toto téma mám někdy pocit, jako bych svým klientům brala jejich dítě. Nu což. Ráda se s vámi o svůj názor na pečivo podělím. Z mého úhlu pohledu nemůžu o pečivu striktně říct, zda je špatné nebo ne, jelikož zastává obě roviny. Proto se na něj podíváme z více hledisek. Problém u pečiva nastává v momentě, kdy si vytyčíme dvě kritéria. Kvantitu a kvalitu.

Nadměrná konzumace pečiva a moučných výrobků

Uvedu příklad tím, že se podívám na sebe před pár lety. Pečivo v té době pro mě bylo alfou a omegou. Konzumní Šumava na snídani s taveňákem. Bílý rohlík s neidentifikovatelnou pomazánkou na svačinu ze školní jídelny. Na oběd těstoviny s masem a omáčkou, zahuštěnou moukou. Po příchodu domů sušenky a čokoláda k telce a na večeři opět ta Šumava. Takže? Když se podívám kolem a kolem, tak nemám pocit, že by situace v mnoha případech byla jiná.

Podívejme se na to z pohledu, kdy se naše stravovací návyky formují nejvíc. V dětství.

Na snídani cereální kuličky, které v sobě mají nadměrné množství cukru. Navíc zdá se mi, že cukr je s pšeničnou moukou nejlepší kámoška. Na svačinu namazaný rohlík, a abychom prckovi přilepšili, když tak ve škole maká, tak mu dáme ještě sušenky. Oběd ve školní jídelně=žádná výhra. Školy musí desítky let dodržovat plnění zastaralého potravinového koše, který přímo nařizuje kolik cukru a mouky musí být spotřebováno. Po cestě ze školy nějaká za sladkost v autě, ať je mladej hlavně potichu. Na večeři párky s kečupem a pečivem. Hopyty, hop a vytvářejí se nám zvyky. Nezdravé zvyky spojené s jídlem.

Berte to s rezervou, samozřejmě nehážu všechny do jednoho pytle a neříkám, že to tak vypadá všude.

 

Pečivo

 

Pšenice z blízka

Každý ví, jak vypadá klasická bílá mouka. Ta sněhově bílá, z které jsou tak nadýchané buchty a koláče. Mouka, která je geneticky modifikovaná a rafinovaná. Genetická modifikace spočívá v dlouholetém šlechtění a upravování genetického podkladu (DNA) pšenice. Dlouhé roky byla šlechtěna tak, aby byla odolná vůči škůdcům, plísním, aby její vzrůst byl nízký a dobře se sklízela. Její šlechtění také zapříčinilo to, že obsah lepku je ve pšenici daleko vyšší, než původně byl.

Je mletá co nejjemněji, aby se usnadnilo kousání. Pro potřeby delší trvanlivosti pečiva a polotovarů se při mletí odstraňuje její slupka a klíček. Tím se taky odstraňuje a vyhazuje vláknina, tuky, bílkoviny a minerální látky. Zůstane jen endosperm, což škrobovitá střední část zrna.

„Konzumace pouze škrobovité části zrna nadměrně zvyšuje glykémii (cukr obsažený v krevním řečišti), což vede k vysokému uvolňování inzulínu.“

Inzulín řídí ukládání energie z přijaté potravy. Stará se o ukládání všech makroživin v těle (tuky, bílkoviny, sacharidy). Jejich přebytek (tzn. vysoká hladina inzulínu), zejména sacharidů, ukládá v podobě tuků. Více jsem o jeho funkci napsala ZDE.

Velké množství pečiva (sacharidů), vede k vysokému vylučování inzulínu, který přebytek sacharidů uloží v podobě tělesného tuku.

Z dlouhodobého hlediska pšenice taky přispívá k prozánětlivému prostředí v těle, což automaticky vede k nemocem.

Uf, máte to?

Všeho s mírou

Všichni to tvrzení známe. Kolik z nás se podle něj opravdu řídí, co se pečiva týká? Suroviny z mouky a pečivo samotné se objeví na stole některých i čtyřikrát za den. Zato třeba zelenina ani jednou a to se mi se slovem střídmě nerovná. Zakopaný pes je taky v potravinách, kde je mouka pro mnohé skrytá. Nevidí ji tam a proto je ani nenapadne, že by tam mohla být.

Mouka je taky v:

  • některých čokoládách
  • ve většině sladkostí
  • omáčkách a polévkách
  • v polotovarech
  • uzeninách
  • pomazánkách
  • kečupu
  • v dochucovadlech typu sójová omáčka
  • ve zmrzlinách
  • jogurtech a mléčných výrobcích
  • a v mnohých dalších

Co mám tedy jíst?

Nebojte se, pečivo jíst můžete. ALE. Zaměřte se na takové, které je připravované z mouky celých zrn, tudíž je kvalitní. To znamená, že při mletí byly zrnu ponechány slupky a klíček. Zapomeňte na komerční pečivo pod nálepkou zdravé s názvy fit, více zrnné, cereální a někdy bohužel i celozrnné. Nečtěte názvy, ale složení. To je to, co vás má při výběru pečiva zajímat. Už při obsahu 10% celozrnné mouky, může být pečivo označeno jako celozrnné, i když je zbytek bílá mouka.

Byla doba, kdy jsem pečivo nejedla vůbec. V klasické pekárně nebo obchodu se jednoduše nedalo sehnat (a pořád ve většině případů nedá) kvalitní pečivo. Situace se však změnila. S vyšší poptávkou se ve zdravých obchůdcích začalo objevovat (nebo jsem si sama začala víc všímat) kváskové pečivo z žitné mouky.

To je to, kam byste měli směřovat svůj zrak a pozornost. Kváskové pečivo prochází díky kvašení jinými chemickými procesy, než pečivo klasické, které je zaděláváno z droždí. Díky kvašení jsou škroby v pečivu rozštěpeny a jsou pro naše zažívání stravitelnější. Navíc je připravováno z celých zrn a to je oč tu běží.

Nějaký ten pátek si peču kváskové pečivo i sama. Je to čistá radost, když vám pod rukama vyroste bochníček. I když pečivo jíme, stále se držíme pravidla střídmě. Když je něco zdravé, kváskové a z celých zrn, tak to automaticky neznamená, že se tím můžu cpát od rána do večera.

I z kváskového pečiva můžou skákat kila nahoru, pokud se jím přejídáte.

Vzhůru k přirozeným a celým potravinám

Desetileté zásahy do pšenice z ní udělali „dokonale“ rafinovanou a nepřirozenou potravinu pro naše tělo. Její produkce je levná, proto se přidává všude, kde to jen jde. Jsem zastánce toho, abychom jedli přirozené a celé potraviny. Žádné polotovary a potraviny v sáčku naše postavy a zdraví nespasí, i když slibují hory doly.

Dnes kdy je jídlo dostupné 24/7, nad ním musíme přemýšlet, dělat správná rozhodnutí a tím podporovat naše vytyčené cíle. Kdyby nebylo potřeba nad ním přemýšlet, tak nemáme kolem sebe tolik obézních lidí, kteří někdy bojují i celý život s nadváhou. Změna stravování a hubnutí je pro mnohé stresující situací, ale s těmi správnými kroky je dosažitelná pro každého.

-h-

Líbil se ti článek? Sdílej jej na svůj facebook s tvými přáteli.

14 Shares

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *