Ukaž Mi Své Zvyky!

Každý z nás ví, co to jsou zvyky. Pěstujeme si je od dětství, kdy nás rodiče každé ráno a večer popoháněli do koupelny si vyčistit zuby, aby jsme to dnes mohli dělat automaticky a nemuseli nad tím přemýšlet. To je zvyk. Dělat něco automaticky, aniž bysme museli přemýšlet, zda to máme udělat nebo ne. Způsob, kdy náš mozek vykonává mu známé činnosti nevědomě, čímž šetříme energii pro jiné činnosti. Například, když se večer převlékáte do postele, můžete přemýšlet nad tím, co vás čeká následující den. Převlékáte se, aniž byste nad postupem museli přemýšlet.

 

Vytváření zvyku z jiného pohledu

Popřemýšlejme nad tím trochu jinak. Vracíte se ze cvičení a procházíte kolem pekárny. Zastavíte se v ní, protože za sebou máte cvičení a chcete se odměnit. Odměnit se občas oblíbeným jídlem nebo sladkostí je fajn, dokud se to nestane pravidelností. Párkrát za sebou se takto po cvičení odměníte a uvidíte, že bude těžké s tím přestat. Stane se to součástí vašeho cvičení, které jste se naučili tímto způsobem odměňovat. Vytvoříte si nový zvyk. Možná se z vás stane pekárnový maniak a cílem cvičení se stane uspokojení tohoto zvyku, než cvičení samotné.

Je to úplně stejné jako když chodíte tančit, běhat nebo když jdete několikrát za den kouřit. Když opakovaně děláme to, co nás uspokojuje a cítíme se potom dobře, stává se to zvykem. V tomto případě, zvyk s pekárnou.

 

Ukažte si na ně a rozluštěte je!

Zvyky jsou pro nás tak přirozené, že si kolikrát ani neuvědomíme, že nad nimi ztrácíme kontrolu a stávají se součástí našich životů. Když chcete začít jíst zdravěji nebo chcete schodit nadbytečná kila, tak musíte vaše zvyky odkrýt a podívat se na ně z větší blízkosti. Musíte se podívat na to, co během dne děláte, a jak vás to ovlivňuje.

 

„Součástí vytváření nových zvyků je dělání lepších rozhodnutí.“

 

Součástí lepších rozhodnutí je pochopení, kde se musíme zastavit ve výběru, přehodnotit staré pasivní rozhodnutí, které jsme dělali ze zvyku a začít dělat nová rozhodnutí, která podporují naše dlouhodobé cíle.
Poodstup od svých zvyků a začni se na ně dívat jako na volby. Potom se sám sebe zeptej, jestli se ti výsledek tvých voleb líbí. Pokud ne, změň je. Sílu na to máš. Vem odpovědnost do svých rukou, ukaž si na své špatné zvyky a předělej je.

 

Udělej si nové a zdravější zvyky

To, jak se vysvobodit ze svých špatných zvyků, znamená rozpoznat je. Jakmile je identifikujete, nahraďte je zdravějším zvykem, který bude podporovat vaše vytyčené cíle. V našem případě můžete nahradit pečivo jablkem nebo banánem po cestě ze cvičení. Poskytnete tělu energii ve formě přírodních cukrů z ovoce, po kterých po cvičení velmi rádo sáhne, než po kusu nekvalitního, komerčního pečiva. Opakujte to několikrát za sebou. Po určité době, když budete končit se svým cvičením, automaticky sáhnete po jablku, aniž byste nad tím přemýšleli. Wooo-hooo a špatný zvyk je nahrazen novým a zdravým zvykem.

Jak jste na tom se zvyky u cvičení? Máte je? Začněte si je vytvářet se mnou v tomto cvičení, které má jen 5 minut.

-h-

Použité zdroje

Diaz, Cameron. The Body Book: Feed, move, understand and love your amazing body. London: HarperCollinsPublihers, 2014.

Duhigg, Charles. The Power Of Habit: Why We Do What We Do in Life and Business. New York: Random House, 2012.

Wansink, Brian. Mindless Eating: Why We Eat More Than We Think. New York: Bantam, 2007.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *