fbpx

Tipy, Jak Zvládnout Letní Radovánky s Jídlem

Share on facebook
Share on email
Share on pinterest

A je to za námi. Pokud fotky nelžou, tak jsme byli na Masters Of Rock naposledy roku 2011. Bylo to v době, kdy jsem už přibírala na váze. O pět let později, už tomu je však jinak. Od té doby se u mě spousta věcí změnila. Nejenže jsem si prošla obdobím, kdy sem měla nadváhu a pak zase zhubla, ale taky to, jak se celkově změnil můj vztah k jídlu. Před pěti lety jsem jídlo vnímala jako obavu. Bylo to pro mě něco, s čím jsem neustále zápasila. Problém opakovaně vznikal jak v mojí hlavě, tak na talíři.

Zpětně vím, že jsem prakticky nejedla a tělo podvyživovala, než vyživovala. Jenže tenkrát můj přístup k jídlu byl: „radši sním celé balení sušenek než abych poobědvala.“ Byla to má naivní představa o tom, že když je balení sušenek menší než velikost obědu, tak dělám dobře a nemůžu přibrat. Ale potom vždy přicházel hlad a jeho další zahánění sladkostmi. Někdy se spustila taková vlna přejídání, že jsem nevěděla jak s jídlem přestat, a pak to končilo s bolavým žaludkem.

Podobné scénáře se odehrávali hlavně během léta. Grilování s přáteli, čtyřdenní festival a dovolená. To byly dny, kdy jsem sama se sebou bojovala nejvíc. Věřím, že podobné situace se stávají i vám. Člověk má kolem sebe hodně výborného jídla a pití a nelze odolat.

Jak si ale tyto dny užít, aniž by končily s bolavým žaludkem?

Používám pár tipů, které mohou pomoci i vám. V zásadě jsou všechny hodně podobné, ale existuje pár variant, které můžete různě kombinovat a střídat.

1. Tipy pro večerní grilování s přáteli

Vy, co mě trochu skrz můj blog znáte, víte, že teď masu moc neholduji. Občas si jej dám a grilování s přáteli je skvělá příležitost. V případě grilování u mě platí pravidlo, že přes den nejím maso a spíše lehčí pokrmy. Je to z důvodu, aby tělo rychle trávilo a žaludek v sobě neměl nic těžkého na trávení. Těžší trávení přichází až večer spolu s grilovaným masem, dresinky, pečivem, alkoholem a třeba i dezertem na zakončení. Takže oběd si připravím ze zeleniny s luštěninami, obilninami jako je rýže, bulgur nebo zelenina s bramborami. Na oběd většinou vynechávám i sýry nebo je zařazuji jen v malém množství.

 

Ingredience na guacamole
Ingredience na guacamole.

 

Večer během grilování vybírejte maso nakládané doma. Vyhýbejte se grilovacím párkům a klobásám. Dejte přednost domácím dresinkům z bílého jogurtu s bylinkami nebo česnekem. Typem na vynikající a sytý dip je z avokáda (rozmačkané avokádo, sůl, pepř, citronová šťáva a česnek) nebo guacamole. Pokud toužíte vyzkoušet více druhů masa podělte se o jeho část s někým dalším. Jako přílohu k masu dejte přednost syrové nebo grilované zelenině. Pečivo nebo na příklad brambory by měla být doplňková příloha, kterou můžete zcela vynechat. Alkohol popíjejte v menší míře a společně s jídlem. Nejlépe sklenku červeného nebo vinný střik z bílého vína. Nezapomeňte taky na doplnění tekutin ve formě vody.

2. Tipy na vícedenní festival

Na festivalu najdete převážně typická jídla s ním spojená. Klobásky, kebaby, hamburgery, bramboráky a nejrůznější směsi jídla. Z mé zkušenosti se vyhněte směsím, klobásám, smaženým jídlům, jídlům s omáčkami a majonézami.

Nejlepší volbou jsou přírodní plátky masa bez omáček, pečené brambory a hromada zeleniny. Teď už na mnohých festivalech najdete také jídla vegetariánská. Jsou často připravovaná z luštěnin, takže jsou také super volbou. Pokud si chcete zamlsat sáhněte po ovoci, které je na festivalech taky k mání a po vařené kukuřici. Je dostatečně sladká na uspokojení našich úst. Kdyby i to bylo málo, sáhněte po trdelníku, ale podělte se s někým. Pečený trdelník nad ohněm je lepší než smažené koblihy, které bývají taky v nabídce.

 

jak přežít léto s jídlem
Naše masters parta.

 

Taky si můžete nakoupit jídlo mimo areál, a pokud máte možnost, tak si připravit své. Během festivalu je fajn si občas zajít na jídlo do restaurace, kde je přece větší možnost zdravější varianty jídla.

Co se pití týče, dejte si raději pár piv během dne než míchané nápoje. Jsou plné umělých cukrů obsažených v nekvalitních džusech. A ještě jedno pravidlo. Jezte, jen když máte pocit hladu. Vím, že je to těžké, když je kolem vás tolik jídla, ale váš žaludek vás za to bude milovat.

3. Tipy pro dovolenou

Pro někoho možná největší kámen úrazu. Zvláště pro ty, kteří její většinu tráví ležením u vody s all inclusive, což pro nás moc není. Pokud trávíte dovolenou aktivně, tak jako my, není větší množství jídla problém. Ba naopak ho tělo potřebuje k většímu výdeji energie během dne. Avšak jen do té doby, pokud se jedná o potraviny přirozené a tudíž kvalitní.

Když trávíte dovolenou u vody a pohybu moc není, je třeba jídlo trochu pohlídat. V dopoledních hodinách by se měla největší část skládat ze sacharidů. Takže na příklad ovesné vločky, žitný kváskový chléb (který v cizině asi budete těžko hledat), rýže, luštěniny, ovoce a brambory. V odpoledních a večerních hodinách spíše zařazujte maso, sýry, ořechy, avokádo, vejce a hodně zeleniny během celého dne.

Já ještě do brzkého odpoledne zařazuji sacharidy podle chuti nebo večer kousek kvalitního pečiva k jídlu, brambor či rýže. Nezapomeňte, že každé jídlo nebo ty v odpoledních a večerních hodinách by měli obsahovat hodně zeleniny.

Pokud chcete na dovolené zhřešit, protože i o tom dovolená je, zkuste zařadit nějaký mls dopoledne. Odpoledním dezertem ke kávě taky nic nezkazíte. Vyhýbejte se slazeným šťávám a džusům. Raději sáhněte po obyčejné vodě, která zažene žízeň. Dovolená u moře si říká o co nejvíce ryb a mořských plodů, čehož byste měli využít. Tučná a smažená jídla dejte stranou. Můžete je zařadit párkrát za dovolenou, pokud se například jedná o typické jídlo pro danou zemi, které byste chtěli ochutnat.

A když se vám jeden den s jídlem nepodaří podle vašich představ? Nic se neděje. Začněte nový den s čistou hlavou, bez výčitek a třeba s mojí knihou.

zhubnout jednoduše

Krásné prázdniny

-h-

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Sbíráme cookie pro lepší fungování webu.