Jsem Těhotná Aneb Nejkrásnější Období Života?

Jsem už čtvrtý měsíc těhotná a myslím si, že stojí za to se trochu ohlédnout zpět a podívat se novou životní roli z pohledu (nejen) výživy. Jelikož jsme se s Patrikem na početí připravovali dopředu, tak jsem měla hodně věcí podchycených už od samotného začátku.

Jak jsem zjistila, že jsem těhotná

I přesto, že jsme se na miminko chystali, tak jsem nepoznala, že jsem těhotná. Teď už úplně chápu ty holky, které jednoduše o svém těhotenství neví několik měsíců. Když mi bylo na dovolené ve Slovinku špatně při každé snídani, tak mě ani nenapadlo, že bych mohla být těhotná. Přece jsem měla menstruaci. Velice krátkou a slabou než obvykle, ale měla. Jenže to už jsem v tu dobu byla pěkně těhotná a vajíčko se mi hnízdilo v děloze.

Jenže když vám už 14 dní v kuse je ráno zle, nemůžete se na jídlo ani podívat, chce se vám pořád spát a v autě se vám dělá špatně, tak vám začne být tato situace podezřelá. I přes mé přesvědčení, že teď těhotná asi nebudu, jsem si udělala těhotenský test. A vyšlo to. Pozitivní jako facka. Velká to úleva, když zjistíte proč je vám pořád teda špatně a chce se vám spát.

Změny v těhotenství

Svoji nechuť k jídlu a častou únavu jsem připisovala nějaké chybě ve stravování. Jenže jsem se stravovala pořád stejně jak doposud. Proto jsem nechápala v čem je problém. I přesto jsem si připadala trochu „divná“. Někde hluboko v hlavě jsem nosila domněnku o tom, že když je žena těhotná, tak není unavená na začátku těhotenství, ale až na konci. Z této utkvělé představy mě brzo hodně kamarádek, které už mají děti, rychle vyvedly.

Tak jsem čekala, co se bude dít dál.

Problémy s jídlem do pozdního odpoledne přetrvávaly asi 14 dní. Na jídlo jsem se nemohla ani podívat a hlad jsem neměla. Když jsem si dala jídlo odpoledne, tak jsem si jej nedokázala vychutnat s takovou chutí, jako dřív. Docela dlouho se mě držel pocit, že mě žádné jídlo nedokáže chuťově uspokojit. Jedla jsem stále stejně s ohledem na nižší příjem sacharidů, ale jídlo se na chvilku stalo jen prostředkem jak něco do sebe dostat. Pak se chuť k jídlu přirozeně navrátila a s ním i pocit většího uspokojení po jeho konzumaci. Zvláštní to stav, který doteď moc nechápu 🙂

Jíst za dva? Zatím ne

Jako těhotná jsem očekávala, že budu mít chutě. Že jsem těhotná jsem zjistila v druhém měsíci. Teď jsem v 19. týdnu těhotenství a chutě se stále neobjevily. Ani nám často známá věta: „teď budeš jíst za dva“ se nerealizuje. Věřím, že tohle asi bude mít každá maminka jinak, protože se pocity a průběh těhotenství nedá paušalizovat. Není u každého stejný.

Jediné co si pamatuji, tak kolem třetího měsíce jsem dostala chuť na croissant a tím to prozatím skončilo. Myslím si, že to je do jisté míry tím, že mé tělo bylo dostatečně vyživené už před otěhotněním, a tak prcek ani já nestrádáme.

Na co jsem dbala před otěhotněním

Kvalitní výživa z přirozených potravin

Vzhledem k tomu, že se už dlouho snažím jíst kvalitně a maximálně se vyhýbat průmyslově zpracovaným potravinám, tak jsem toho až tolik neměnila. Před těhotenstvím jsme se daleko víc zaměřili na sezóní zeleninu a ovoce. Živočišné výrobky bereme od místních farmářů, v tom se nic nezměnilo. Z doplňků stravy jsme před otěhotněním začali víc dbát na pravidelné užívání oleje z tresčích jater kvůli vitamínu A, D a omega 3 mastným kyselinám.

Fermentovaný olej z tresčích jater Blue Ice Green Pastures
Fermentovaný olej z tresčích jater od Green Pastures

Prvně jsme s Patrikem najeli na fermentovaný olej z tresčích jater od značky Green Pasture. Ze začátku mi ta chuť byla proti srsti. To mi připomnělo, jak naši rodiče chodili ve škole na lžičku. Zatla jsem zuby a pokaždé tu chvilku nekomfortu vydržela. Teď užíváme nefermentovaný olej z tresčích jater od značky Rosita a v ledničce máme připravený blend=mix fermentovaného oleje z tresčích jater s koncentrovaným máselným tukem opět od Green Pasture.

Nutno upozornit, že fermentovaná forma oleje z tresčích jater může dělat potíže nejen lidem s histaminovou intolerancí.

Olej z tresčích jater Blue Ice Green Pastures Rosita
Olej z tresčích jater zleva fermentovaný blend s másleným tukem od Green Pastures zprava olej z tresčích jater od značky Rosita

Před otěhotněním si u nás doma taky našly své velké místo klasické kostní a masové vývary na doplnění vápníku a dalších důležitých minerálů. Po návratu za Španělska jsme začali odebírat z místní farmy nepasterované mléko, které používáme k výrobě domácího kefíru (vápník, probiotika) a nepasterovanou smetanu k výrobě másla (A, D, E, K). Jak vyrábím domácí kefír se podívejte tady. I když k posledním dnům jsem zjistila, že smetanu přestali vyrábět na úkor žervé sýru. Chjo, chjo.

Máslo z nepasterované smetany
Domácí máslo z nepasterované smetany

Opřela jsem se taky do fermentování. Začala jsem fermentovat zeleninu a ovoce, abych zvýšila přísun probiotik z přirozených zdrojů. Takže ke konci léta a před podzimem si ze mě dělali doma legraci, že snad nechám zfermentovat úplně všechno. Recept na fermentovanou červenou řepu i s videem najdete tady. Za vyzkoušení určitě taky stojí fermentované ovocné pyré, které najdete tady.

Fermentovaná červená řepa
Fermentovaná červená řepa

Do jídelníčku jsme taky přidali fermentovaný nápoj kombucha. Jeho příprava je jednoduchá a potěší ty, kteří chtějí občasné zpestření k čisté vodě s benefity. Jak na kombuchu se podívej v tomto receptu i s videem.

Fermentovaný nápoj Kombucha
Fermentovaný nápoj Kombucha

Dostatek spánku a pohybu

Pravidelný a dostatečný spánek a pohyb je něco, bez čeho se mi špatně počíná. Spánek jsem si nenechala nikdy brát, ale k pohybu jsem se prokousávala. Teď můžu hrdě říct, že je to už pět let, co se pohybu pravidelně věnuji a neměnila bych.

Kosmetika a drogerie

U nás doma nenajdete moc pomocníčků z drogerie a kosmetiky. Drogerie na uklízení se nám zúžila na ocet a jedlou sodu. Peru v ekologickém prášku na praní Sonett a od stejné značky používáme i jar na nádobí. Oba dva produkty v neutral verzi bez parfemace. V kosmetice si vystačím s jednou řasenko od Alverde, i když ta asi úplně čistá nebude). Zubní pastu a šampón používáme od značky Urtekram. Zubní pasta bez fluoridů a dalších zbytečností. Šampón ne úplně čistý, spíš kompromisní. Jeden deodorant z kokosového oleje, bambuckého másla a éterického oleje od oblíbené české značky RaE. A tím veškerá paráda končí. Od parfémů začínám upouštět a využívám jej jen střídmě.

Po otěhotnění něco navíc, něco stejné

Doplňky stravy

Přece když jsme se vrátili ze Španělska tak slunečných dnů (vitamín D) začalo ubývat. Olej z tresčích jater je jedním z nejlepších zdrojů, jak do sebe tyto vitamíny dostat (A, D). Navíc se společnou konzumací oleje z tresčích jater (A a D) a másla (A, D, E, K2) dochází k synergii vitamínů (A, D + K2) které pak pracují jako spolučinitelé. To znamená, že kombinace oleje z tresčích jater a mléčného tuku (máslo) je účinější, než samotný olej z tresších jater.

Tělo tyto vitamíny potřebuje k tvorbě hormonů, práci s minerály v těle, pro vývoj a mnoha dalším procesům. Slunění je jedním ze zdrojů, jak do sebe vitamín D dostat, ale v průběhu podzimních a zimních dnů máme tohoto vitamínu nedostatek.

Jaký vliv mají tyto vitamíny?

Významný vliv těchto vitamínů rozpustných v tucích zkoumal Weston A. Price. Zubař, který cestoval po odlehlých částech světa, kde zkoumal domorodé kmeny nezasažené výživou západní civilizace. Zkoumal je z pohledu jejich celkového zdraví, kvality zubů bez kazů a širokých zubních oblouků. Všechny domorodé kmeny měly jedno společné. V jejich stravě bylo 10x víc vitamínů rozpustných v tucích a 5x více minerálů, hodně cholesterolu a tuku z živočišných zdrojů.

Vitamín K2 je zodpovědný za optimální vývin kostry, obličejových kostí dítěte a širokých zubních oblouků s dostatkem místa pro všechny mléčné zuby bez kazů.  Vitamín K2  hraje důležitou roli v optimálním vývinu široké ženské pánve umožňující snazší a bezpečnější porod, což já ze svého pohledu můžu zajistit budoucímu miminku optimální stravou. U mě už je vývin široké pánve bohužel v dospělosti bezpředmětný. Zdrojem vitamínu K2 jsou žloutky, máslo, smetana, vnitřnosti, tuk a lůj. Podmínkou však je, aby se zvířata, která nám tyto potraviny dávají se pásla výhradně na trávě.

Jako těhotná jsem do výživy doplnila

Po otěhotnění jsem taky zařadila doplňky stravy v podobě prenatálních RAW multivitamínů ze dvou zdrojů od značky Garden of Life. Tyto produkty jsou z organického ovoce, nejsou z geneticky modifikované, neobsahují žádné syntetické vitamíny ani kukuřičný škrob. Zvolila jsem dva druhy multivitamínů (Vitamin Code RAW Prenatal a Mykind Organics Multi Gummies Prenatal), protože každý má trochu jiné složení, co se týče do obsahu vitamínů. Vitamin Code RAW Prenatal obsahuje navíc železo, měď a jód, což druhé vitamíny postrádají.

Prenatální vitamíny od Garden of Life
Prenatální vitamíny od Garden of Life

Tyto vitamíny mezi sebou střídám. To znamená, že jeden den užívám jedny a druhý den zase ty druhé.

Stále suplementuji vitamín A a D pomocí oleje z tresčích jater. Do klasické výživy jsem zařadila každý týden kvalitní kuřecí, telecí nebo krůtí játra (meď, zinek, železo a hodně vitamínu A a D, jsou také bohatým zdrojem antioxidantů)

Pohyb

V prvním trimestru jsem byla tak unavená, že jsem se zmohla maximálně na procházky se psem. Větší pohybová aktivita mě jen v představě unavovala. Po prvním trimestru jsem opět začala silově cvičit, ale v daleko menším objemu a délce. Pohyb se stále snažím zařazovat pravidelně, protože mi pomáhá jak od bolesti zad z častého sezení za počítačem, tak mi pomáhá navracet energii a pružnost. Po cvičení se vždycky u meditační hudby dlouze protahuji. To mi pohámá se krásně napojit na miminko a užít si chvilku jen pro sebe a taky se hodit do větší duševní pohody.

Stále chodím na procházky se psem a snažím se denně ujít aspoň 6 km.

Spánek

Už dlouho máme zvyk večer kolem osmé hodiny zasednout/zalehnout s knihou a usínat kolem půl desáté až desáté večer. Kvalitní spánek je pro nás důležitý. Dochází během něj k regeneraci tedy obnově tělesných buněk. Nedostatek spánku a nepravidelný spánek může vést k špatné hormonální rovnováze, k narušení denního rytmu, špatné koncentraci, podrážděnosti, únavě až vyčerpání, může docházet k větším požadavkům na vitamíny a mireály v těle a mnoha dalšímu.

Ideální je chodit spát kolem desáté hodiny večer, kdy nejvíce regenerují nadledvinky. To jsou orgány, které jsou zodpovědné za tvorbu stresovýc hormonů a podílejí se na regulaci hormonálního systému. Uléhání k spánku v tuto dobu zvyšuje odolnost vůči stresu. Aby se nám lépe spalo a spánek byl plnohodnotný tak ložnici používáme závěsy, které nepropouští světlo a teplotu udržujeme v ložnici nižší.

Meditace

Pro někoho možná vzdálené klišé a něco neuchopitelného, ale pro mě skvělý způsob, jak se hned ráno dobře naladit a spojit se s miminkem. Meditace mi čistí myšlenky. S pravidelnými meditacemi se cítím daleko klidnější a vyrovnanější, než když se jim nevěnuji. Denně přes pracovní týden medituji 15 – 20 minut. Jednou z mých oblíbených je meditace od Tary Brach Smile Guided Meditation, kterou jsem schopná si pouštět pořád za sebou. Taky využívám meditací od Headspace.

Koupele v epsomské soli

Epsomská sůl je významnou součástí mořské vody i některých minerálních vod. Tradičně se používá jako součást solí do koupele. V epsomské soli se přirozeně vyskytují minerální sloučeninu hořčíku a síranu. Pomocí koupele v epsomské soli se tyto minerály vstřebávají rychle přes kůži.  Tyto koupele celkově pomáhají snižovat záněty, zlepšovat svalové a nervové funkce (svalové křeče, bolesti hlavy), vstřebávání živin, vyplachování toxinů z těla.

Epsomská sůl
Epsomská sůl

Hledám kvalitní informace

I kolem těhotenství je hodně mýtů a dezinformací. Proto se snažím hledat kvalitní informace u zdrojů, které na vás nevyskočí hned na prvních stránkách po zadání do google vyhledávače. Ne všechny webové stránky jsou kvalitní svým obsahem a často jen předávají po desetiletí přetrvávající mýty.

Čerpám z knih od Sally Fallon. Můžete od ní znát knihu Vyživující tradice, o které jsem se už několikrát v jiných článcích a taky rozhovoru zmínila. Rozhovor s překladatelkou české verze Vyživující tradice Věrou Dudmanovou si poslechněte tady.

Od Sally Fallon taky nasávám informace z knihy The Nourishing Traditions Book of Baby & Child Care (překlad: Kniha o vyživujících tradicích dítěte a péče o děti, jen v angličtině) a Nourishing Broth (překlad: Vyživující vývar, jen v angličtině).

Blízké jsou mi taky články z webových stránek nadace Westona A. Price a webové stránky Avivy Romm, což je doktorka, porodní asistentka a bylinkářka, která se zaměřuje především na ženské zdraví.

Miminko maminko

Abyste si nemysleli, že sahám jen po zdrojích ze zahraničí, tak jsme se společně s Žanetou Kremsa pustily do projektu Miminko maminko. Miminko maminko je online konference, kde vystupují odborníci z České republiky. Odborníci odpovídají na témata týkající se přípravy na početí miminka z hlediska kvalitní výživy obou partnerů, přípravy netoxické domácnosti a tím prevenci možných alergií a kožních onemocnění. Příprava na porod s porodním plánem a porodní asistentkou, využití bylinek a aromaterapie v těhotenství, problémy s neplodností a jak je vyšeřit a mnoho dalších.

Cílem online konference Miminko maminko je poskytnout budoucím rodičům kvalitní informace tak, aby se mohli plnohodnotně připravit na početí miminka, průběh těhotenství, porod, ale první dny a týdny v šestinedělí. Konference proběhne od 28.1. – 3.2. 2018. Na těchto webových stránkách se můžete registrovat, aby vám začátek konference neutekl a mohli ji tak sledovat z pohodlí vašeho domova od počítače.

Zdroje

FALLON, Sally., Pat. CONNOLLY a Mary G. ENIG. Nourishing traditions: the cookbook that challenges politically correct nutrition and the diet dictocrats. 2nd ed. Washington, DC: NewTrends Pub., c1999. ISBN isbn:0-9670897-3-5.

[SALLY FALLON MORELL a THOMAS S. COWAN]. The nourishing traditions book of baby & child care. Washington, DC: New Trends Publishing, 2013. ISBN 0982338317.

FALLON, Sally. a Kaayla T. DANIEL. Nourishing broth: an old-fashioned remedy for the modern world. New York: Grand Central Life & Style, 2014. ISBN isbn9781455529223.

PRICE, Weston A. Nutrition and physical degeneration. 8th ed. La Mesa, CA: Price-Pottenger Nutrition Foundation, c2008. ISBN isbn978-0916764203.

Webové stránky

Politicky nekorektní máslo a cholesterol – VyzivujiciTradice.cz. VyzivujiciTradice.cz – Zakousněte se do života a své zuby si udržujte ostré [online]. Copyright © 2010 [cit. 06.12.2017]. Dostupné z: http://vyzivujicitradice.cz/2011/09/09/politicky-nekorektni-maslo-a-cholesterol/

Zdravý spánek: 7 rad jak zdravě spát. Bydlení – novinky, tipy a triky, články a diskuze, fotogalerie a poradny [online]. Copyright © 2000 [cit. 06.12.2017]. Dostupné z: http://www.bydlet.cz/429735-zdravy-spanek-7-rad-jak-zdrave-spat/

Vývary – VyzivujiciTradice.cz. VyzivujiciTradice.cz – Zakousněte se do života a své zuby si udržujte ostré [online]. Copyright © Věra Dudmanová [cit. 06.12.2017]. Dostupné z: http://vyzivujicitradice.cz/2011/08/20/vyvary/

Olej z tresčích jater – VyzivujiciTradice.cz. VyzivujiciTradice.cz – Zakousněte se do života a své zuby si udržujte ostré [online]. Copyright © 2010 [cit. 06.12.2017]. Dostupné z: http://vyzivujicitradice.cz/2010/11/03/olej-z-trescich-jater/

Orgánové maso (Vnitřnosti -játra, ledvinky, srdce, mozeček…) – VyzivujiciTradice.cz. VyzivujiciTradice.cz – Zakousněte se do života a své zuby si udržujte ostré [online]. Copyright © 2010 [cit. 06.12.2017]. Dostupné z: http://vyzivujicitradice.cz/2012/10/07/organove-maso/

Tajemný vitamín K2 jako klíčový faktor proti praskání tepen, osteoporóze, ledvinovým kamenům, zubním kazům a rovnátkům. – VyzivujiciTradice.cz. VyzivujiciTradice.cz – Zakousněte se do života a své zuby si udržujte ostré [online]. Copyright © 2010 [cit. 06.12.2017]. Dostupné z: http://vyzivujicitradice.cz/2013/02/12/neznamy-vitamin-k2-praskani-tepen-osteoporoza-ledvinove-kameny-ubni-kazy/

Po stopách neuchopitelného X-faktoru: šedesát dva let stará záhada vyřešena – The Weston A. Price Foundation. Home – The Weston A. Price Foundation [online]. Dostupné z: https://www.westonaprice.org/cs/health-topics/po-stopach-neuchopitelneho-x-faktoru-sedesat-dva-let-stara-zahada-vyresena/


Dělení vitamínu K – rozlišujeme dva typy vitamínu K. Vitamín K1 a vitamín K2. Vitamín K1 se nachází v zeleném pletivu rostlin. Když zvířata konzumují vitamín K1, jejich tkáň jej pak v těle přeměňuje na vitamín K2.

Vitamín K2 je také produkován bakteriemi mléčného kvašení. Avšak tyto bakterie produkují odlišnou formu vitamínu po chemické stránce od těch, které produkují zvířata.

 

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *