Super Jídlo Pro Superděti – Recenze knihy s doživotní vzpomínkou

36 Shares

S knihou Super jídlo pro superděti se mi bude už navždy pojit jedna z nejkrásnějších vzpomínek. Den, kdy mi byla kniha doručena byl dnem posledním, kdy byl ještě Oliver v bříšku. Super jídlo pro superděti jsem téměř přelouskala za jeden den. Zbývalo mi posledních pár stránek, ke kterým jsem se chtěla vrátit následující den. Vrátila jsem se k nim až o pár měsíců později s Oliverem v náruči. Proto je to kniha, kterou si budu už navždy pamatovat.

Kniha jako dělaná pro mámy a táty

Hned po prvním přečtení několika vět mě příjemně potěšilo, jak „lidským“ jazykem je kniha napsána. Kdo po ní sáhne, tak se nemusí bát žádných těžkých pouček a vysvětlování. Zato v knize Super jídlo pro superděti najde srozumitelně popsáno o čem kniha je a v čem má rodičům pomoct. Žádné dlouhé omáčky, ale pěkně jasně a stručně k jádru věci. Tohle dokážu s velkým nadšením ocenit až teď, kdy péče o toho našeho malého cvrčka mě naplňuje na 100 %.

Proto je to kniha vhodná pro všechny rodiče, kolem kterých se točí děti nejrůznějšího věku. Nezabere moc času, ale předá mnoho podnětných informací. Jak už název napovídá, je to polokniha a polokuchařka se zaměřením na děti. Na děti od nejútlejšího věku až po dospívající. Podtitul nese název Lahodné recepty s nízkým obsahem cukru pro zdravé rodiny, od batolat až po dospívající.

Takže je jasné, že jde o počin, který je zaměřený na stravování se sníženým obsahem sacharidů. Tim Noakes (jeden z autorů knihy) se dlouho stravoval běžně doporučovaným „zdravým“ způsobem stravování, kterým se projedl až k cukrovce 2. typu. V prologu vás nechá nahlédnout do svého životního příběhu, který ho dovedl až k napsání knihy Super jídlo pro superděti.

Jednoduše nebo více do hloubky

Kniha nabízí dvě teoretické části, jak se seznámit se stravováním s nízkým obsahem sacharidů. První část je psána jednodušeji, jak já říkám lidským jazykem čitelným i pro laiky ve výživě. Této jednodušší části je věnovám úvod knihy. Pak se dostáváme k části, které patří recepty. První část receptů je zaměřená už na období dítěte, kdy se vyvíjí uvnitř dělohy do 6 měsíců dítěte po jeho narození. Potom jsou recepty uspořádány podle růstu dítěte od 6 měsíců až po období teenagerů.

Druhá teoretická část, kterou najdeme na konci, je zaměřená na vědu kolem nízkosacharidového stravování. V této časti se jde v teorii více do hloubky problematiky stravování a fungování lidského těla. Každopádně ani tato část neodradí od přečtení úplné začátečníky vědou o výživě nepolíbené.

Super jídlo pro superděti se opírá a vychází z předešlého bestselleru profesora Tima Noakese a dalších spoluautorů Revoluce v opravdovém jídle. Revoluce v opravdovém jídle je zaměřená na udržitelný přístup ke zdravému stravování. Společně s knihou Super jídlo pro superděti tvoří hvězdnou dvojici, která si u nás doma našla své místo na výsluní v knihovně.

Pro maminky začátečnice

Pro mě jako pro maminku prvního dítka oceňuji část, která je věnována přechodu na pevnou stravu. Opět vysvětleno velmi stručně a jasně na pár stránkách. Jsem moc ráda, že je v knize zmíněná BLW (zkratka pro baby-led weaning, česky překládáno jako jídlo do tlapičky) metoda stravování. Vůbec jsem ji tu nečekala, i když je úplně jasné, že tu má své pravé místo.

BLW metoda stravování

Ve zkratce je tohle stravování založeno na přecházení na pevnou stravu, která se nemixuje. Dítě necháváte samo, co si z nachystaného jídla vybere. Takže žádné kašičky, ani krmení lžičkou. Metoda je stavěná na přechod na pevnou stravu dítěte nejdříve v šesti měsících, kdy jsou schopnosti zažívání na takovém stupni, že nejsou mixovaná jídla potřebná.

Metoda má další výhody v podobě rozvoje jemné motoriky u dítěte skze osahávání kousků jídla a manipulací s ním. Dítě taky samo reaguje na pocit sytosti, který bývá krmením na lžičku potlačován a kdy děti také často jí mnohem víc, než je potřeba. Což podle autorů knihy může často vést k obezitě dětí, protože nedokáží rozeznat pocit sytosti.

Doma nás tento způsob přechodu na pevnou stravu zaujal a těším se až si jej vyzkoušíme. Rozhodně si myslím, že je pro dítě příjemnější když přesně vidí, osahává a očuchává, co si dává do úst. Taky se mi moc líbí myšlenka toho, že dítě jí zárověň s dalšími členy rodiny. Bude to chtít samozřejmě obrnět se trpělivostí a pár kusů oblečení, které bude hodno jen ke stolu, ale určitě to bude stát za to.

Při přechodu na pevnou stravu je autory u dětí doporučováno stravování s nízkým obsahem sacharidů. Vysvětlení proč, najdete jak v přední jednodušší části knihy, ale taky v části pojmenované „věda“, kde se rozvíte více souvislostí.

Stravování se zaměřením na nízký obsah sacharidů

Sacharidy, sacharidy a zase ty sacharidy. Super jídlo pro superděti vám jednoduše popíše, v čem spočívá stravování s nízkým obsahem sacharidů a jaké benefity z tohoto stravování můžete mít. Jelikož je zaměřená na děti, klade důraz na omezení cukru ve stravě dětí s vysvětlením, proč je to pro děti prospěšné. Aby jste v tom nezůstali po přečtení teorie na holičkách, tak kniha předkládá velkou část s recepty, kde se můžete nechat inspirovat.

Recepty vás dostanou svojí barevností a nápaditostí, která je u dětí potřeba. Jíme očima a u dětí to platí dvojnásob. Dospělák si dokáže vybrat a odůvodnit i nevzhledné jídlo pro své zdraví, ale s dětmi je to náročnější. Proto barevnost a kreativita ve zdravém stravování může náramně pomoct.

Úplní začátečníci ve zdravém stravování asi zažijí trochu prozření. Zjistí, že je potřeba něktěré věci ze spíže úplně odstranit a naopak přikoupit jiné, které doteď neznal a nikdy nepoužil. Takže se může stát (no spíš určitě se stane), že vaše kuchyň projde dobrou čistkou. Nicméně je kniha plná lákavých receptů a kdyby to bylo málo, tak pořád můžete sáhnout po Revoluci v opravdovém jídle, kde máte další várku super vypadajících a výživných receptů. Po chvíli se člověk začne orientovat, vymýšlet recepty své nebo brouzdat po internetu, kde je jich dnes s nízkým obsahem sacharidů habaděj.

Více o nízkosacharidovém stravování se taky můžete dozvědět v mém rozhovoru s Pavlou Hlavičkovou, která je administrátorkou velké facebookové skupiny Nízkosacharidové stravování pro hubnutí a zdraví.

Recepty, které okouzlí nejen děti

Když začnete listovat recepty, tak vás kniha ohromí svojí barevností. Hned to láká k vyzkoušení nejednoho receptu. Najdete tu recepty jak složitější, tak jednoduché, u kterých si vystačíte s pár surovinami. Pro některé to budou zcela nové suroviny na vaření, ale pro ty, kteří už experimentují se zdravým stravováním budou známé.

U receptů se mi moc líbí jejich zpracování, které nadchne každého. Zelenina a ovoce nakrájené pomocí vykrajovátek do různých tvarů, kombinování ovoce a zeleniny do stejného jídla nebo dokonce kombinace sladkého a slaného dohromady. Třeba v podobě banánu obaleného ve slanině. Ještě nemám vyzkoušeno, ale tuším, že děti jí ještě více očima, než my dospěláci. Z variací, z kterých oči barevností přechází se nají jak děti, tak dospělí, kteří takovou nádherou taky určitě nepohrdnou.

Pokud koumáte jakým směrem ve stravování se vydat, chcete svému jídelníčku odlehčit a dětem dávat plnohodnotné potraviny, tak po knize Super jídlo pro superděti sáhněte. Rozhodně nešlápnete vedle. A pokud nemáte děti? Nevadí. Věřte mi, že z receptů jsou nadšení i dospělí.

Za zaslání knihy Super jídlo pro superděti na recenzi děkuji nakladatelství publixing.