Stresový hormon kortizol

0 Shares
kortizol
Dovolená v Rakousku, rok 2012

Hvězdnou čtveřici hormonů uzavírá hormon kortizol.

Kortizol patří mezi stresové hormony. Pomáhá tělu posílit se z náhlé zátěžové reakce na stres. Jeho vylučování probíhá reakcí na nízkou hladinu cukru v krvi, dlouhotrvající a usilovné cvičení, nedostatek spánku a tělesný nebo psychosociální stres.

Jeho hlavní funkcí je metabolismus soli, hraje hlavní úlohu pro krevní tlak, fungování imunitního systému a při regulaci energie.

Hladina kortizolu se během dne mění, jelikož jeho vylučování je úzce spojeno se čtyřiadvacetihodinovým chodem dne, kdy dochází ke střídání světla a tmy. Nejvyšší úrovně své hladiny dosahuje ráno před probuzením, kdy nám pomáhá vstát z postele mobilizováním energie k aktivitě. Během dne jeho hladina klesá dolů. Nejnižší úrovně dosahuje večer a v noci, kdy nám pomáhá se navečer uklidnit a uvolnit se před spánkem.

Vyměšování kortizolu ovlivňují také naše stravovací návyky. Kortizol pomáhá glukagonu při udržování hladiny krevního cukru ve zdravém rozhraní. V situaci kdy má tělo příliš nízkou hladinu cukru v krvi nebo jeho hladina cukru klesá příliš rychle, reaguje na tuto stresovou situaci uvolněním kortizolu. Poté přichází na řadu glukagon, který na základě vyslání signálu na výkyv krevního cukru začne se štěpením energie uložené ve formě glykogenu v játrech či svalové tkáni a jeho následnému vypouštění do krve.

Problém nastává tehdy, když se vystavujeme stresu neustálé naším chováním či stravováním a tudíž vysíláme kortizol nepřetržitě. Ke škodlivým hodnotám kortizolu přispívá dlouhodobý nedostatek spánku, dlouhotrvající duševní stres, přehnané cvičení z pohledu jeho intenzity a trvání, přílišné omezování kalorického příjmu, což vidím u mých klientů velmi často. Jsou provázeni strachem se normálně najít, tudíž jí velmi málo, jsou unavení, mají zpomalený metabolismus. Tohle všechno vyvolává další stres pro tělo a ukládání energie, pro horší časy ze strachu, že mu opět nebude dodáno potřebné množství energie na pokrytí primárních funkcí těla a tak se dostávají do neustálého energetického deficitu.

Omezování kalorického příjmu nebo vynechávání jídel během dne chronicky zvyšuje hladinu kortizolu, který pak odesílá řadu sdělení, z nichž jedna je s hlavním cílem ochránit tělesný tuk.

Při chronicky vysoké hladině kortizolu dochází také k ničení a rozpadu svalové hmoty, čímž se vytváří prostor pro růst tuku a snižování podílu svalů, což rozhodně nechceme. Jelikož svalová hmota potřebuje k jejímu udržení přijmout a spálit daleko víc energie oproti tuku.

Dlouhodobě zvýšená hladina kortizolu oslabuje odebírání glukózy z krve a zlepšuje štěpení glykogenu v játrech, což způsobuje zvýšenou hladinu glukózy v krvi a také oslabuje vylučování inzulínu. Jeho zvýšená hladina nás také povzbuzuje ve stresových situacích k přejídání. Ve stresu automaticky saháme po potravinách nutričně prázdných, bez živin, bez brzd a s abnormálními stimuly, které nás nutí jíst víc a víc, protože nás svojí výživovou (prázdnou) hodnotou nedokážou uspokojit.

Chronicky zvýšený kortizol ukládá tuk především do oblasti břicha, čemuž se říká centrální obezita. Nadbytek břišního tuku je přímý rizikový faktor pro nebezpečné choroby srdce, mozkových příhod apod. S jeho zvýšenou hladinou se také spojuje poškození normálního fungování štítné žlázy, což při narušení její funkce vede ke zpomalení metabolismu a dalšímu možnému nabírání kil.

Stručně a jednoduše hormony přímo ovlivňují a podílí se na tom, zda jsme štíhlí nebo ne. Mnohdy je potřeba si dát do souvislostí se svým tělem daleko víc věcí než jen samotné jídlo. Od množství a výběru jídla to začíná, přes pohyb na čerstvém vzduchu, který si máme hlavně užít, to pokračuje a končí tím, že změníme celkový pohled na život a způsob života. A ono to vlastně nekončí. Nekončí to nikdy, jak říkám já s pomyslným pocitem konce něčeho začíná a pokračuje něco další. Jedno navazuje na druhé. A tak je to i se změnou životního stylu, který právě mnohdy začíná tím, že se ve svém těle necítíme dobře, nemáme jej rády, pohled na něho je nám nepříjemný a je to jen z toho důvodu, kam sami jsme si dovolili nechat jeho podobu až zajít. Naší každodenní volbou a rozhodnutím utváříme vzhled nejen našich těl, ale také našich životů. Často se pak mnozí snaží svalit vinu za to, jak vypadá, jaký žije život na někoho druhého, ale on tady přece žádný druhý kdo by utvářel náš život nebo mohl za to, jak vypadáme, není. Jsme to jen my a vždycky to budeme jen my. Co se musíme naučit je brát zodpovědnost za svoje volby, rozhodnutí, životy a štěstí. Nikdo jiný to za nás neudělá. V každém životě je nejsilnějším článkem, který dokáže cokoliv změnit pouze ten daný člověk, který svůj život žije a jen jeho kroky mohou jeho život měnit a naplňovat.

 [stextbox id=“info“]Stručně a jednoduše hormony přímo ovlivňují a podílí se na tom, zda jsme štíhlí nebo ne. Mnohdy je potřeba si dát do souvislostí se svým tělem daleko víc věcí než jen samotné jídlo. Od množství a výběru jídla to začíná, přes pohyb na čerstvém vzduchu, který si máme hlavně užít, to pokračuje a končí tím, že změníme celkový pohled na život a způsob života. A ono to vlastně nekončí. Nekončí to nikdy, jak říkám já s pomyslným pocitem konce něčeho začíná a pokračuje něco další. Jedno navazuje na druhé. A tak je to i se změnou životního stylu, který právě mnohdy začíná tím, že se ve svém těle necítíme dobře, nemáme jej rády, pohled na něho je nám nepříjemný a je to jen z toho důvodu, kam sami jsme si dovolili nechat jeho podobu až zajít. Naší každodenní volbou a rozhodnutím utváříme vzhled nejen našich těl, ale také našich životů. Často se pak mnozí snaží svalit vinu za to, jak vypadá, jaký žije život na někoho druhého, ale on tady přece žádný druhý kdo by utvářel náš život nebo mohl za to, jak vypadáme, není. Jsme to jen my a vždycky to budeme jen my. Co se musíme naučit je brát zodpovědnost za svoje volby, rozhodnutí, životy a štěstí. Nikdo jiný to za nás neudělá. V každém životě je nejsilnějším článkem, který dokáže cokoliv změnit pouze ten daný člověk, který svůj život žije a jen jeho kroky mohou jeho život měnit a naplňovat.[/stextbox]

-h-

0 Shares

2 thoughts on “Stresový hormon kortizol

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *