Rozhodujeme Se Racionálně Při Výběru Jídla?

Rozhodla jsem se, že s vámi začnu sdílet víc. Protože víc pro mě, může znamenat víc i pro vás, tak by byla škoda se nepodělit. Hahaha, kdo by to řekl do jedináčka, co? Chci se s vámi podělit o to, co mě zaujalo v poslední knížce, kterou jsem před pár dny dočetla. A že mi těch knížek teď pod rukama projde opravdu hodně. Kdybych mohla, tak si zařídím střídavou péči na týden v knihovně a druhý týden v knihkupectví. Ale zpět k té knížce. Jmenuje se Jak drahé je zdarma a dostali jsme ji jako doporučení od našich velmi blízkých kamarádů z Prahy.

Na přebalu knihy se píše: „Proč chytří lidé přijímají špatná rozhodnutí, iracionální faktory v ekonomice i v životě.“ Hm, docela nutný název, co? Ale obsah bohatý. Všechno, co mě v knize chytilo za nos vám nedokážu v rámci pár řádků předat. Avšak co si myslím, že je velice užitečné to běžného života je, proč nás bezplatné věci vyjdou někdy tak draho. Kapitola, která popisuje naše iracionální rozhodování, uvedené na příkladu s jídlem.

Rozhodujete se při nákupu jídla mezi cenou či kvalitou potravin?

Často lidé sáhnou kvůli nižší ceně po nekvalitním výrobku. Opakovaně vybírají jen na základě ceny, aniž by přemýšleli, kolik úsilí je to bude v podobě nadbyteřných kil a zdraví v budoucnu stát. Protože to, jaká rozhodnutí děláme teď, ovlivňuje to jak se zachováme zítra a jak budeme vypadat v budoucnu.

V kapitole je uveden příklad na čokoládách. Kdo by je nemiloval. Na kvalitní vysokoprocentní hořké čokoládě si můžete uspokojovat své chuťové buňky bez výčitek. Teda pokud ji nesníte celou. V ukázce jsou srovnávány pralinky Lind a pusinky od Hershey. U nás pusinky Hershey neseženeme, ale abych ukázku zachovala, tak jak je v knížce, tak zůstaneme u stejných značek. Čokoláda Lind je renomovaná švýcarská firma, která míchá tu nejjemnější čokoládu už sto šedesát let. Pusinky Hershey také nejsou špatné, ale když budeme upřímní, jsou poněkud obyčejné.

Racionálně či iracionálně a kolik nás to stojí nejen peněz

Když si mi jako zákazník máme vybrat jednu ze dvou čokolád, nebudeme zvažovat jen jejich absolutní cenu. Musíme si vypočítat, co získáme a čeho se vzdáme. Autor Ariely říká, že racionální zákazník zjišťuje tzv. čistý užitek, který se v případě čokolády vypočítá jako chuť minus cena. Rozumný a racionálně smýšlející člověk si samozřejmě vybere tu, z které bude mít čistý užitek větší.

Zkusíme si to na příkladu pralinek Lind za 15 centů (hahaha, kde je doba našich halířů) a pusinek Hershey za 1 cent. Racionální zákazník nejdříve odhadne, jaký chuťový zážitek mu každá z čokolád poskytne. Řekněme, že je to 50 jednotek spokojenosti u Lindu a 5 jednotek u Hershey. Od těchto čísel musíme odečíst ceny. Zaplatit 15 centů za Lind znamená 15 jednotek nespokojenosti. 50 – 15 je 35, takže čistý užitek pralinek Lind je 35 jednotek spokojenosti. U pusinek Hershey počítáme 5 – 1, vyjdou nám tedy 4 jednotky spokojenosti. Pralinky zvítězily o 31 bodů spokojenosti. Rozhodnutí by tedy mělo být jasné.

 

Racionalne, iracionalne

 

Slovo zdarma mění veškerou hru

Co když se ale ceny změní? Co když cenu obou sladkostí ponížíme o stejnou částku? Pralinky teď budou stát 14 centů a pusinky budou zdarma. Chuť čokolád se nezměnila, takže racionální zákazník přizná pralinkám 50 jednotek spokojenosti a pusinkám 5. Ceny klesly, takže teď máme 14 jednotek nespokojenosti u pralinek a 0 u pusinek.

Výpočet je 50 – 14 a 5 – 0, vyjde nám čistý užitek 36 jednotek pro pralinky Lind a 5 jednotek pro pusinky Hershey.

Pralinky vedou opět o 31 jednotek spokojenosti, takže by lidé opět měli sáhnout spíše po nich. Tento výpočet, který byl v knize Dana Arielyho Jak drahé je zdarma, proveden, funguje pouze na ideálním trhu. Na trhu, kde všichni poctivě provádějí racionální analýzu užitků a nákladů. Za předpokladu iracionálního přístupu by většina lidí sáhla po pusinkách Hershey zdarma. Slůvko zdarma na nás působí tak silně, že mnohdy ani nestihneme racionálně přemýšlet a už máme potravinu, z které máme minimální užitek pro naše tělo v košíku.

Jak se však rozhodujete vy? Jednáte při výběru potravin racionálně nebo iracionálně? Pro ty, koho zajímá jak funguje trh, jak reagujeme na nabídku trhu a co s námi dělá slovo zdarma, doporučuji tuto knihu přečíst.

-h-

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *