Půst Jako Dokonalý Prostředek Pro Zhubnutí a Pálení Uložených Tuků

40 Shares

There is nothing new, except that what has been forgotten“ – „Není tu nic nového, kromě toho, co bylo zapomenuto“ Marie Antoninette

Tento článek je navazující. Proto pokud jsi nečetla ty předchozí, doporučuji začít s tímto, aby ti neunikly souvislosti.

Půst a menší historické okénko

Půst je starověká tradice. Byl a je používán nejen pro hubnutí, ale taky pro zlepšení koncentrace, prodloužení života a zpomalení stárnutí, prevence Alzheimerovi nemoci, používán pro snižování hladiny inzulínu v těle a prolomení inzulínové rezistence.

Půst patří k jednomu z nejstarších léčebných tradic v dějinách lidstva. Je praktikován v podstatě v každé kultuře a náboženství na zemi. K vyřešení problému obezity nemusíme hledat nejnovější dietní programy a postupy. Stačí se obrátit k tomu, co fungovalo po staletí a co je vyzkoušeno ze starověkých léčebních tradic z minulosti.

Hippokratés považován za otce moderní medicíny zařazoval mezi léčbu, kterou předepisoval, taky praktikování půstu a konzumaci jablečného octu. Hippokratés napsal:

Jíst, když jsi nemocný, je jako živit svoji nemoc“.

Půst může být dokonalým doplňkem Paleo diety. Pomůže ti dát hormony do rovnováhy a tím taky zhubnout. Vyzkoušej a dej vědět jak jsi se cítila. Hana Štipák Blog

Vzpomeň si sama na sebe, když jsi byla naposledy nemocná. Poslední věc, co jsi chtěla, bylo jíst. Dobrým příkladem je taky nemocné dítě. Sami moc dobře víme, jak těžké je do dítěte cokoliv dostat, když je nemocné.

Nejstarší Řekové taky věřili, že půstování zlepšuje kognitivní schopnosti. Myslím si, že každý si dokáže představit, jak vypadají Vánoce nebo rodinná oslava u babičky z pohledu jídla. Cítila ses víc nabitá energií a psychicky bdělejší po jídle? Nebo ses cítila ospale a tak trochu mimo realitu? Vítej v matrixu.

Tato únava je způsobena tím, že se krev přesunula do trávicího traktu, aby se vypořádala s velkým přísunem jídla, což znamená, že se méně krve dostává do mozku. Výsledkem je, jak my s Patrikem říkáme „postgastronomická demence“.

Prevence před vysokou hladinou inzulínu a inzulínovou rezistencí

V předchozích článcích jsme rozebírali, co způsobuje nadváhu. Tím jsme se dostali k tomu, jakou funkci v těle zastává inzulín a jeho přímý vliv na nastavení naší tělesné váhy. Ke snížení tělesné váhy potřebujeme snížit hladinu inzulínu, která je však vyplavována veškerým jídlem, které sníme.

Veškeré jídlo zvyšuje do určitého stupně inzulín. Když jíme kvalitní jídlo, tak předcházíme vysokému zvyšování inzulínu, ale nijak tímto nesnižujeme jeho úroveň v těle. Některé jídlo je lepší než jiné, ale jídlo stále zvyšuje inzulín.

Proto je klíčovým mezníkem k prevenci inzulínové resistence opakované udržování velmi nízké hladiny inzulínu. Když všechno jídlo zvyšuje inzulín, jediná cesta, jak jeho hladinu snížit nebo zvrátit inzulínovou rezistenci je absolutní absence jídla. To znamená opakovaný půst během dne.

Poslechni si nahrávku o přerušovaném půstu. Jak jej vidím dnes s odstupem času.

Rozdíl mezi hladověním a půstem

Než přejdeme k tomu, co se v našem těle během půstu děje, tak si vysvětlíme, jaký je rozdíl mezi hladověním a půstem. Hladovění je nedobrovolná absence jídla. Není úmyslné ani řízené. Hladovějící lidé nemají ponětí, kdy bude další následující jídlo.

Půst je na druhou stranu dobrovolné zříkání se jídla pro duchovní, zdravotní a další jiné účely. Půst může být praktikován kdykoliv po dobu několika hodin až několika dnů. Je součástí každodenního života, aniž si to mnohdy plně uvědomujeme.

Vysvětlíme si to na anglickém pojmu BREAKFAST, což doslovně v překladu znamená přerušení půstu. Break znamená něco přerušit, zlomit. Fast znamená půst. Takže snídaně neboli první jídlo dne znamená přerušení našeho půstu, který začal posledním jídlem předchozího dne. Půst pokračoval v noci během našeho spánku a přerušili jsme jej prvním jídlem dne.

Co se děje v našem těle když nic nejíme

Hlavní zdroje energie pro tělo je glukóza a tuk. Když glukóza není pro tělo jako zdroj energie k dispozici, tělo se přizpůsobí na využívání tuku jako zdroje energie, aniž by došlo k jakémukoliv škodlivému vedlejšímu účinku na naše zdraví. To je přirozená součást života.

Období, kdy bylo jídlo pro lidi málo dostupné, bylo vždy součástí lidských dějin. Tyto mechanismy, kdy tělo dokáže přepnout z využívání glukózy jako zdroje energie na tuk, byly vyvinuty během přizpůsobování se v paleolitickém životě člověka. Přechod ze stavu sytosti na lačno probíhá v pěti stupních.

1. Krmení

http://velkoobchod.svetplodu.cz/Ananas-prirodni-PREMIUM-Costa-Rica-1kg-d1002.htm?utm_source=AFFILIATEHS&utm_medium=HS_Ananas
Spojila jsem svou značku se Světem Plodů. Nakupujeme tam už několik let. Ořechy kupujeme minimálně na tři měsíce dopředu. Kup si své ořechy.

Během jídla je hladina inzulínu zvýšená. Tato fáze umožňuje zachycení glukózy do tkání, jako je mozek a svaly. Glukóza je zde přímo použita jako energie. Nadbytek glukózy je uložen ve formě glykogenu v játrech.

2. Po – absorptivní fáze

6 – 24 hodin po začátku půstu se hladina inzulínu začne snižovat. Rozkládání glykogenu uvolňuje glukózu pro energii. Glykogenové zásoby v těle dokážou pokrýt zhruba 24 hodin, kdy zásobují tělo energií.

3. Glukoneogeneze

Od 24 hodin do 2 dnů játra vytváří novou glukózu (která byla během předešlých 24 hodin vypotřebována) z aminokyselin, díky procesu zvanému glukoneogeneze. Což jednoduše znamená vytváření nové glukózy našim vlastním tělem.

4. Ketóza

2 – 3 dny po začátku půstu. Nízká hladina inzulínu, která byla dosažena během půstu, stimuluje lipolýzu, což znamená, že naše tělo odbourává tuk uložený v tukových buňkách. Tělo začíná využívat tuk uložený v našem těle jako zdroj energie.

5. Fáze zachování bílkovin

Zhruba od 5 dne. Vysoký stupeň růstového hormonu udržuje svalovou hmotu. Energie pro udržování bazálního metabolismu je téměř zcela pokrytá používáním volných mastných kyselin a ketonů. Zvýšený stupeň adrenalinu zabraňuje snížení rychlosti metabolismu.

Toto je proces, kdy tělo přepne z pálení glukózy, která je v těle během půstu vyčerpána, na pálení tuků. Tuk je pro tělo úschovna pro energii, kterou si uložilo z jídla. Během doby, kdy jídlo není k dispozici, zásoba tuků je použita na vyplnění tohoto období bez jídla.

Půst jako přepínač na pálení uložených tuků

Půst je nejvíce efektivní a konzistentní strategií ke snížení hladiny inzulínu. Všechno jídlo zvyšuje hladinu inzulínu, takže nejlepší metoda jak jeho hladinu snížit je absolutní absence jídla po určité období. Hladina glukózy v krvi zůstává stejná, jakmile tělo začne přepínat na pálení tuků pro energii. Tento účinek se dostaví u půstu trvajícího už zhruba 24 – 36 hodin. Půst trvající déle sníží hladinu inzulínu ještě daleko víc.

Pravidelné postění, kromě snižování hladiny inzulínu, také poukazuje na zlepšení inzulínové citlivosti. Mnoho diet redukuje potraviny, které vysoce zvyšují hladinu inzulínu, ale neřeší problém s inzulínovou rezistencí. Hmotnost se zpočátku sníží, ale inzulínová rezistence udržuje nastavení naší tělesné váhy vysoké. Půst je efektivní způsob, jak snížit odolnost proti inzulínu a nastartovat pálení tuků místo glukózy.

Inzulín je hlavním motorem pro nadváhu. Proto není klíčovou otázkou jak snížit kalorie pro zhubnutí, ale jak snížit hladinu inzulínu.

Jak snížit hladinu inzulínu

Stravování založené na velmi nízké konzumaci rafinovaných sacharidů a cukrů. To však může být dostačující pro jednoho člověka, ale nemusí být dostačující pro ostatní. Proto je druhou odpovědí na tuto otázku pravidelný půst.

Zařazování pravidelného půstu může mít víc forem a je jen na vás jakou formu si vyberete. Z mého pohledu je nejlepší s půstem experimentovat, vyzkoušet jeho víc forem a najít si tu, která mi vyhovuje nejvíce. Je až neuvěřitelné, co všechno naše tělo dokáže a jak můžeme dosáhnout úžasných výsledků, aniž by jsme na to vynaložili balík peněz.

Já se momentálně věnuji půstu zvanému intermittent fasting, což je přerušovaný půst. Z pravidla probíhá tak, že mám okno, kdy nejím kolem 18 hodin. To pro mě znamená, že poslední jídlo dne jím kolem šesté hodiny večer a první jídlo následujícího dne mám kolem poledne, tedy dvanácté hodiny.

Jednou za měsíc někdy dva měsíce držím půst delší a to 2 – 3 dny. Během této doby jsem pouze na vodě s citrónem, solí a kávě, na kterou už většinou druhý den nemám ani chuť.

Jak tento delší a vůbec můj první půst probíhal? Přečti si tady v článku nebo si pusť video, které v něm najdeš. Video najdeš pod článkem a je v něm zaznamenám průběh mého prvního půstu.

Chybí ti souvislost? Tak si předčti předchozí články, které na tento navazují. Začni tímto, proč Jíst méně a více se hýbat pro hubnutí dlouhodobě nefunguje.

 

Zdroje

Fasting Physiology – Part II. Intensive Dietary Management Blog [online]. Copyright ©2016 Intensive Dietary Management. [cit. 02.04.2017]. Dostupné z: https://intensivedietarymanagement.com/fasting-physiology-part-ii/

Fasting – A History. Intensive Dietary Management Blog [online]. Copyright ©2016 Intensive Dietary Management. [cit. 02.04.2017]. Dostupné z: https://intensivedietarymanagement.com/fasting-a-history-part-i/

National Center for Biotechnology Information [online]. Dostupné z: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15640462

 

40 Shares

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *