Proč Se Nebát Jíst Tuky

Patříte k těm, kteří mají strach jíst tuky nebo jste ti, kteří jej milují? Já jsem rozhodně ta druhá možnost. Tuky nesmí v mém jídelníčku chybět a jejich konzumace se rozhodně nebojím. Jsou důležité pro správné fungování hormonů, které přímo řídí, jak naše tělo pracuje s přijatou energií z potravy. Jíst tuky je naprosto správně.

Podílejí se na tom, zda jsme štíhlí nebo máme nadváhu. Rozpouští se v nich vitamíny A, D, E a K, které by tělo nedokázalo bez tuků v nich rozpustných využít. Dodávají jídlům chuť a sytivost, udržují naši pokožku vláčnou a pružnou, zvyšují výkon mozku a hlavně výběr těch správných pomáhá s hubnutím.

Tak proč se jich někteří stále tak bojí?

Konzumace tuku, znamená ukládání tuku

banner-336x280-a02.jpg

Mýtus, který stále žije. Tato domněnka, že je konzumace tuků způsobuje jeho ukládání v podobě tuku, je žijící stálice. Nedávno jsem měla rozhovor na toto téma s mojí klientkou. Ráda holduje nízkotučným výrobkům. Bedlivě sleduje, aby všechno bylo low-fat (nízkotučné) a nepřibrala tak na váze. Při rozhovoru byla překvapená, že nízkotučný jogurt je oproti tučnému nevhodný, pokud chce zhubnout.

Pravda je taková, že všechny nízkotučné potraviny jsou nacpány cukry, rafinovanými sacharidy a modifikovanými škroby. Je to prosté. Když z potraviny odstraníte tuk, který se v ní vyskytuje přirozeně a dodává jí chuť, musíte do ní dát něco jiného, aby potravina opět byla chutná a vy si ji koupili.

Odebrání tuku z potraviny znamená přidání cukru, který zvyšuje riziko obezity a nadváhy.
Výměna tučných potravin za nízkotučné znamená vyšší příjem cukrů, rafinovaných sacharidů a trans tuků, což je způsob stravování, který momentálně ve společnosti převládá a vede k nadváze a nemocem.

jak jíst tuky

Nízkotučný boom a poprava nasycených tuků

V období 80. a 90. let kdy nízkotučné potraviny zažily svůj boom, vzrostla také obezita a nadváha. Nasycené tuky začaly být označovány jako viník obezity a srdečních onemocnění. Lidé ze strachu z tuků vyměnili máslo za margarín a tučný jogurt za jeho nového štíhlejšího bráchu. Místo toho, aby lidé ale hubnuli, byli zdravější a štíhlejší, se stal pravý opak. A to je trochu divné, ne? Nízkotučná vize hubnutí nevyšla.

Zapříčila ještě větší výrobu a šíření produktů, které jsou plné cukru na úkor tuku. Supermarkety jsou těmito produkty zahlcené a jen málokdo se jim dokáže ubránit.

Nejezte tuku méně, ale jezte ty správné tuky

Tělo potřebuje jíst tuky. Přesněji řečeno, potřebuje dodávat esenciální mastné kyseliny. Už z názvu esenciální=nezbytné je jasné, že se bez nich neobejdeme. Mají název esenciální, protože si je tělo nedokáže samo vyrobit. Tudíž je do těla musíme pravidelně dodávat. Jejich nedostatek je tělem vyvolán jako signál hladu, a dokud nejsou uspokojeny v potřebném množsví, tento signál přetrvává.

Mezi zdoje esenciálních mastných kyselin patří semínka, ořechy a ryby. Jsou to zdroje tuků základních. Důležitou roli hrají taky tuky nasycené, mononenasycené a polynenasycené.

Nasycené tuky

Zdroj nasycených tuků najdete především v živočišných výrobcích jako jsou jogurty, máslo a maso, ale taky kokosový olej. Kokosový olej je bohatý na triglyceridy (neboli MCT) se středně dlouhým řetězcem. Je jedinečný tím, že jde o formu nasyceného tuku, ale přesto má pozitivní účinek na zdraví. K jejich trávení není potřeba téměř žádná energie. Po konzumaci kokosového oleje MCT putují přímo do jater, kde jsou okamžitě rozkládány na energii.

Mononenasycené a polynenasycené tuky

Olivový olej a avokádo je vynikajícím zdrojem mononenasycených tuků. Zdrojem polynenasycených tuků je slunečnicový olej, tučné ryby jako je losos a vlašské ořechy.

Trans tuky

Tyto tuky najdete ve všech vysoce průmyslově zpracovaných potravinách (veškeré sušenky, brambůrky apod.) Vznikají ztužováním tuků, zejména z důvodu prodloužení jejich trvanlivosti v potravinách, zvýraznění jejich chuti a vyššímu obsahu tekutin. Tato forma tuku je pro tělo nejhorší a poškozuje zdraví. Spousta lidí se však tímto typem tuku živí.

Trans tuky zvyšují LDL cholesterol neboli „špatný“ cholesterol a snižuje HDL cholesterol neboli „dobrý“ cholesterol.

Hubněte s tukem

banner-336x280-a03.jpg
Tuk obsažený v jídle zpomaluje trávení potraviny, což nám dává delší pocit sytosti. Zpomaluje uvolňování glukózy do krevního řečiště, čímž ji dělá stabilnější. To má taky za následek to, že hladina inzulínu je nízká a tělo tak může uvolňovat tuky, které jsou uloženy v těle.
Pokud by byla hladina inzulínu vysoká (velké množství přijatých sacharidů), tělo by muselo dát přednost k pálení cukrů, kterého je v těle nadbytek (a nadbytek se ukládá v podobě tuků). Nemělo by možnost se k uloženým tukům dostat z důvodu vysoké hladiny inzulínu, který sráží přebytek cukrů v těle a snaží se jej uložit.

Jíst tuky znamená zbavovat se tuku

Pokud tuk nejíste, tak má vaše tělo strach, že jej nebude mít dostatek pro období „přežití“. Toto období v našich podmínkách přebytku potravin ale nenastane. Geneticky je z minulosti v našem těle zakódovano, že tělo potřebuje pro tyto případy určité množství tuku v těle ať se děje, co se děje. Tohle nejde nijak v našem těle vypnout. Bohužel.

Naopak, když máte v potravě tuku dostatek, vysíláte tím k tělu, že se nemusí bát, že tuk přijímáte v potravě, že může nadbytečný uvolnit. Samozřejmě pořád platí pravidlo kvality a kvantity.

Všeho s mírou i se zdravými tuky. Pokud budete přijímat nadbytek tuků, tělo si je taky uloží.

Co z toho pro vás plyne? Že se tuků nemusíte bát. Tedy těch správných tuků. Označovaným jako trans tuky, byste se měli vyhýbat obloukem, i když je to těžké. Všechy balené potraviny s dlouhodobou trvanlivostí je v sobě mají.

inzulín Hana Štipák
Zjisti o Tucích Více Informací v Tomto Článku

Zvyšte příjem omega – 3 mastných kyselin

Esenciálních mastných kyselin omega – 3 většina lidí přijímá málo. Jejich rostlinné zdroje jsou omezené a nejsou v nich tak hojně zastoupeny. Řešením je konzumace lněného semínka, které obsahuje až 57% těchto mastných kyselin. Jíst tuky v podobě lněného semínka?

Jak na lněné semínko? Kukněte na video. Já ho používám ke snídani na ovesnou kaši, na posypání chleba, do jogurtu nebo na ovoce.

-h-

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *