Přerušovaný Půst Mýma Očima

Osvobozující půst a jezení 2x nebo 3x za den. Jíst 5x za den se mi líbilo. Prakticky jsem se celý den pásla na jídle. V hlavě jsem však nenosila nic jiného než myšlenky na jídlo.  A to mě unavovalo. Možná stejně jako teď tebe. Přišlo vyloučení obilovin a luštěnin. Navýšila jsem na zdravých tucích. Přidala jsem občasný půst. Otočila jsem své stravování o 18O°.

Přerušovaný půst versus pasení se na jídle

Nemůžu říct, že se mi stravování 5x za den úplně nelíbilo. Člověk jí téměř v průběhu celého dne. Snídani střídá svačina, svačinu oběd, oběd svačina. Zakončíš to večeří, po které někdy následuje ještě malá druhá večeře. Tento stravovací systém se líbí snad každému jedlíkovi.

Pasení se na jídle v průběhu celého dne začalo být celoplošně uznávané, jako zdravé stravování. Přerušovaný půst, při kterém se může vynechat jídlo i na několik dní, už tak populární není. Nabourává tento nově zažitý způsob stravování, který se prezentuje jako nejbezpečnější pro naše zdraví a tělo.

Naopak půst, tedy vynechání jídla, je často bráno jako nevhodné. A tak ze strachu, že se nám zpomalí metabolismus a dojde k rozpadu svalů, se cpeme hlava nehlava celý den. Podle vyhledávání vás půst zajímá, proto jsem se rozhodla tento článek o přerušovaném půstu pro ženy rozříšit o podcast. Mluvené slovo, kde se k němu vyjadřuji s odstupem času.

Mám často hlad

Někdy se setkám s nevěřícným pohledem, když řeknu, že ráno nesnídám. Nejčastější odpověď se mi dostává, že by to dotyčný nezvládl. Že má pořád během dne hlad a musí jíst každé tři hodiny. Možná tě napadá, jak je to možné, že někomu stačí dvě jídla za den a netrpí hladem. Druhý by naopak snědl i pracovní stůl, nemít jídlo každé tři hodiny.

Rozdíl je často ve výběru jídla, které konzumujeme a jeho velikosti. Ti, co jsou zvyklí jíst 5x za den často konzumují vysoko sacharidová jídla. Představ si pod tím ovesnou kaši nebo pečivo na snídani, sušenky nebo koláč na svačinu. Rýži s masem na oběd. Odpoledne ovoce s müsli tyčinkou. Na večeři třeba vajíčka s pečivem, které bez pečiva samozřejmě „nejdou“ jíst.

Když je veškeré pečivo celozrnné, tak se zdá, že se by mělo být všechno v pořádku, ne? Z tohoto pohledu záleží, jak pro koho. Pro mě je to nadměrné množství sacharidů, které bych nevyužila a uložila do tuku, protože pracuji převážně od počítače. Kvůli vysokému množství sacharidů bych taky měla pravděpodobě chutě na sladké a často hlad. Müsli tyčinka by mě pravděpodobně kvůli složení taky neuspokojila.

Když si ale na jídlo dám vajíčka s avokádem a zeleninou prolitou olivovým olejem, tak vím, že můžu počítat s oknem pět až šest hodin bez jídla. Jako další jídlo si dám vývar a maso se zeleninou na másle. Tak mám vystaráno na další část dne.

Takže zásadní je výběr jídla. Jídlo bohaté na sacharidy = budu mít brzo hlad a můžu počítat s propadem energie. Tělo totiž páli sacharidy velmi jednoduše. Jídlo bohaté na tuky a bílkoviny = vydržím bez jídla déle a energie bude konstantní.*  Tuky obsahují nejvíc energie, proto se po nich cítíme déle sytí. Více o tucích, které s radostí konzumuji si přečti v tomto článku.

Přerušovaný půst praktikujeme neustále

Aniž bychom si to uvědomovali, tak určitou formu přerušovaného půstu praktikuje každý z nás denně. Během spánku jídlo nekonzumujeme. Tudíž máme větší okno bez jídla. Většinou je to kolem 12 hodin. U někoho to může být déle u někoho kratší dobu.

Z pohledu evoluce člověk vždycky držel nějakou formu půstu. Ať už to bylo z důvodu absence jídla nebo duchovních počinů. Dnes se však delší okna bez jídla ztrácejí. Jedním z důvodů je neustálý přísun jídla 24/7, které si můžeme zajistit kdykoliv bez větších obtíží. Dalším důvodem je celoplošná masáž, že musíme jíst až 6x denně, která se mezi lidmi hodně uchytila. Dále v tom taky hraje roli naše psychika, vztah k jídlu, sahání po jídle z nudy, chutě na sladké, špatný výběr jídla a velká konzumace vysoce zpracovaných potravin, které roztáčí kolotoč chutí na další vysoce zpracované jídlo.

Měli bychom se spíš naučit vybírat takové jídlo, které je plné živin a uspokojí naše chuťové pohárky na několik hodin, než jíst 6x denně na živiny chudé jídlo.

Někdy nemusíme s půstem zacházet ani tak daleko, abychom si dokázali, že tu vždycky byl a má v našem životě místo. Naši prarodičové nikdy neměli tolik jídla kolik máme teď my. Prapra rodiče museli tvrdě pracovat na polích a kolem hospodářství, aby si zajistili jídlo. Kvůli pracovnímu vytížení jedli někdy jen dvě jídla. A když jídlo nebylo? Byl půst.

Poslouchat můžeš i přes YouTube

 


*Neber mé informace jako dogma. Například lidé, kteří své tělo jídlem podvyživovali, mají tendence při přechodu na stravu, která je bohatá na živiny, jíst daleko víc a častěji než člověk, u kterého živiny v těle nechybí. Tělo se takto snaží doplnit potřebné živiny, které mu chyběly. Jakmile je doplní, tak se frekvence jídel sníží a ustálí.

Taky není pravidlem, že by někdo nemohl na vysokosacharidovém jídle prospívat.


Práva na hudbu, kterou slyšíš v podcastu. Jen kdyby nebylo jasno, co to je a proč to sem dávám.

For Mimi by Twin Musicom is licensed under a Creative Commons Attribution licence (creativecommons.org/licenses/by/4.0/)
Artist: www.twinmusicom.org/
Whatdafunk by Audionautix is licensed under a Creative Commons Attribution licence (creativecommons.org/licenses/by/4.0/)
Artist: audionautix.com/

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *