Potřebujeme k Hubnutí Bezlepkovou Dietu?

3 Shares

Pokračujeme dál, téma týkající se pečiva a moučných výrobků si zaslouží víc než jeden článek. Tentokrát se podíváme na jednu hlavní složku pečiva a tím je lepek.

V posledních letech se stala bezlepková dieta populární a často prosazovaná jako způsob ke zhubnutí. Ne jedna známá osobnost se nechala slyšet, že díky bezlepkové dietě zhubla. Lavina se spustila a každý kdo mohl se na ní svezl.

Zanedlouho se přidala i média a všechno se kolem bezlepkové diety začalo rychle točit. Bezlepková jídla, bezlepkové polotovary, zmrzliny, šušenky, pečivo, bezlepkový kečup. Co? Co dělá lepek v kečupu? Dozvíte se níže.

„Může za zhubnutím opravdu stát bezlepková dieta?“ Nejprve se pojďme s lepkem trochu seznámit. Říct si co to lepek je, kde jej najdete a kde naoapk nenajdete.

Co je to lepek, kde se nachází a kde jej nehledejte

Lepek je protein, který se nachází v obilninách. Je obsažený v žitu, pšenici, ječmenu a dalších. Jsou také obilniny, někdy označované jako pseudoobilniny, kde se lepek nenachází. K těmto pseudoobilovinám patří pohanka, jáhly, rýže, amarant, kukuřice a quinoa. Najdete jej taky v jiných potravinách jako přísadu pro zahušťování potraviny (zmíněný kečup) nebo dochucovadlo v jídlu.

Chci zhubnout, musím držet bezlepkovou dietu?

Bezlepková dieta je určená těm, kteří mají diagnostikovanou celiakii nebo potravinovou alergii na lepek. Tohle jsou dva jasné ukazatele, kdy je dieta nevyhnutelná a striktní. V těchto dvou onemocnění lepek způsobuje poškození tenkého střeva, což vede k příznakům jako je průjem, otoky, křeče v břichu (především u alergie na lepek) a taky neschopnost vstřebávat živiny z potravy, což může vést až k podvýživě (u celilakie). Pokud nepatříte mezi výše zmíněné případy, tak bezlepkovou dietu k zhubnutí držet nemusíte.

Taky se ale objevuje tzv. intolerance neboli nesnášenlivost lepku. To znamená, že konzumace lepku vyvolává jedincům zažívací potíže a naopak při jeho vysazení příznaky vymizí. Pro tento typ „onemocnění“ není vyvinut jasný test, jako u celilakie a alergie na lepek. Tudíž jsou tyto příznaky rozpoznatelné jen subjektivně daným člověkem po konzumaci lepku.

Z toho by se mohlo zdát, že pokud netrpíme ani jednou z výše zmiňovaných nemocí, se nemusíme omezovat při konzumaci produktů z bílé mouky (pšenice), jako jsem doporučovala v předchozím článku.

Ne tak zdaleka.

Kvůli dlouholetému šlechtění pšenice se lepek v ní obsažený mnohonásobně zvýšil. To znamená, že zátěž pro náš organismus po konzumaci pšeničných výrobků je daleko vyšší, než tomu bylo v minulosti před jejím šlechtěním. Taky spotřeba pšeničných výrobků se mnohonásobně zvýšila, což zátež pro organismus umocňuje.

Co z toho všeho vyplývá vzhledem k hubnutí

Když omezíte lepek (nebo začnete s bezlepkovou dietou), tak automaticky snížíte spotřebu nekvalitních pšeničných výrobků, které jsou převážně složené z cukrů, bílé mouky, škodlivých tuků, aditiv a konzervantů. Z toho vyplývá, že tyto výrobky pravděpodobně nahradíte něčím jiným a zdravějším. Na příklad zeleninou a ovocem, které mají vysoký obsah vlákniny, minerálů a vitamínů nebo zdravými tuky jakou jsou ořechy, semínka a třeba avokádo. Místo pšeničného pečiva začnete kupovat žitné kváskové.

Když se na to podíváme z dálky, tak ano, bezlepková dieta vám může pomoct zhubnout. Je to ale díky omezení nekvalitních potravin a snížení příjmu sacharidů, ne kvůli lepku samotnému.

Pozor na potraviny se značkou „bez lepku“

Pokud váháte nebo už držíte bezlepkovou dietu, tak i při ní můžete přibrat. To za předpokladu, že se vaše stravování bude skládat z velkého množství výrobků označených jako bez lepku. Výrobci vycítili v bezlepkové mánii potenciál, tak se snaží poptávce vyhovět. Ne však ukázkovým způsobem.

Potraviny označované jako bez lepku jsou často plné cukrů, škrobů, nezdravých tuků, aditiv a konzervantů, aby chuť vylepšili. Jenže, když se nečeho ubere (v tomto případě lepku), tak se něčeho musí přidat, aby to zase chutnalo. Pokaždé, když se do výrobku něco přidává, tak to nikdy není přírodní, tudíž pro naše tělo škodlivé. Takto mnohdy lidé nevědomě vyměňují jeden typ junk food za druhý junk food.

Tyto průmyslově vyrobené potraviny bez lepku jsou vysokokalorické, prázdné potraviny. Nedávají našemu tělu žádnou výživu, jen cukry, nezdravé tuky, aditiva, konzervanty a prázdné kalorie.

Moje rada? Nekupujte toto nevýživné „jídlo“.

Bezlepková dieta může být zdravá

Při dodržování základních pravidel, jako u normálního stravování, může být bezlepková strava velmi zdravá a pro tělo prospěšná. Omezení moučných výrobků tělu jen prospěje a odlehčí se organismu. Při zdravé formě této diety budete konzumovat daleko víc zeleniny, ovoce, ořechů a semínek, zdravých olejů, vejce, luštěniny a jiné ze základních potravin a přirozených potravin. Ve vašem jídelníčku si najde místo pohanka, jáhly, rýže a třeba quiona.

V tomto případě vám bezlepková dieta může pomoct s hubnutím a stále se budete stravovat zdravě. Proto lepek není odpovědný za to, že hubnete při bezlepkové dietě, ale změna stravovacího režimu k lepším, celým a přirozeným potravinám.

-h-

3 Shares

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *