Paleo Strava, Co To Je a Proč Žiji Paleo

Se zdravým stravováním jsem ve šťastném manželství už 5 let. Před pár měsíci jsem se do něj zamilovala ještě víc. Díky paleo stravě. Paleo strava je asi mým osobním vrcholem. Pět let předešlého zdravého stravování mi pomohlo zbavit se přebytečných 10 kil. S jednou věcí mi však nepomohlo.

Měla jsem neustálé chutě na sladké. Myšlenky během dne se mi neustále točily kolem jídla. Nemohla jsem si pomoct.

S paleo stravou jsem koketovala už před pár lety. Nebyla jsem na ni však psychicky dobře připravená. Buďme k sobě upřímní. Vyřadit ze svého jídelníčku sacharidy ve formě brambor, rýže, těstovin a pečiva je těžké. Prostě je.

Paleo strava a já poprvé

Přesně si pamatuji, když jsem se s paleo potkala poprvé. Bylo to při návštěvě rodné domoviny během našeho roku v Anglii. Zabrouzdali jsme do knihkupectví a já sáhla po knížce „Jídlo na prvním místě“.

Název mě zaujal. Rychle jsem ji prolistovala. Mé oči zachytili pojmy jako inzulínová senzitivita, hormonální nerovnováha, chutě na sladké, systémový zánět a noční nájezdy na ledničku.

Po přečtení pár kapitol až v Anglii, knížka letěla do kouta. „Oni mi sahají na moji ovesnou kaši!“

Dřív byla ovesná kaše na mém denním pořádku. Dnes ji vystřídala vajíčka, po kterých se necítím unavená. Paleo go!

Všechno mi to dávalo naprostý smysl, ale psychicky jsem se s tím nedokázala smířit. Sacharidy zapříčiňovaly všechny ty mé chutě, výkyvy energie během dne, neustálý hlad a myšlenky na jídlo. Knihu jsem znovu otevřela až v České republice. Nastalo pomalé sbližování s paleo stravováním, paleo recepty až jsme společně před pár měsíci s Patrikem přešli kompletně na paleo.

Co je to paleo?

Paleo strava vychází ze vzorce stravování našich pra, pra, pra, pra, pra, pra předků. Sahá až do doby, kdy neexistovalo zemědělství. Tedy 2 miliony let zpět, až po příchod zemědělství. Strava byla složená na lovu (živočišný zdroj stravy) a sběru (rostlinný zdroj stravy).

Strava byla složená primárně z tuků, bílkovin a malého množství sacharidů získaného ze sezónní zeleniny a ovoce. Pod paleem v dnešní době si nepředstavuj, že bys měla lítat po lese, nahánět zvířata a cpát se masem od rána do večera.

Paleo strava spočívá v konzumaci základních potravin, které byli zvyklí jíst naši předci v době paleolitické. Je to strava založená na konzumaci vysokého množství zdravých tuků, v mírném množství bílkovin a v malém množství sacharidů, získaných ze zeleniny a ovoce.

Paleo strava je přesným opakem toho, co je doporučováno

Přesný opak toho, co je dnes velkým množstvím výživových poradců a doktorů doporučováno. Když chce člověk zhubnout, tak se mu zpravidla dostane rad, aby jedl v malém množství víckrát za den a začal se víc hýbat.

To, že člověk musí ze svého jídelníčku vyřadit všechny nezdravé, zpracované potraviny tu rozepisovat nemusím. To ví každý, že sladké limonády, sladkosti a brambůrky zdraví a naší postavě neprospívají.

Paleo Vajíčkový Salát s Avokádem a Chřestem na Másle

Fungují však tyto rady dlouhodobě? Jíst méně, častěji za den a více se hýbat. Já si upřímně myslím, že to dělá pravý opak. Jíst 5 – 6 malých jídel za den mě nikdy do sytosti neuspokojilo. Mé myšlenky se během dne točily pořád kolem jídla. Neustále jsem přemýšlela nad tím, co budu jíst na svačinu, kdy budu jíst a co si dám na večeři.

Provázel mě hlad, který se objevoval po 2 – 3 hodinách od posledního jídla. Když jsem někam jela na celý den, tak jsem s sebou táhla batoh plný jídla, jen abych neměla hlad. Bylo to otravné. Všechno to chystání, tahání s sebou a nekončící pocit hladu. Zpětně vidím, že tímto způsobem věčného pasení se na jídle během dne jsem toho snědla daleko víc, než teď.

Zeptejte se vaší babičky, jestli jako děti byly zvyklé jíst 5 – 6x za den. Jestli si s sebou nosily svačinky kamkoliv se hnuly.

Strašák jménem hlad

Nevím, kde se vzala ta fobie z toho, že když umožníme svému žaludku vytrávit a pocítit hlad, že automaticky začneme přibírat. Z evolučního hlediska je pro tělo přirozené a přínosné nechat jej vytrávit a odpočinout od neustálého zpracovávání potravy.

Při neustálém uzobávání během dne je hladina hormonů vysoká. Nedovolíme jim klesnout na svoji nízkou úroveň, což je prevencí proti jejich rezistenci. Jako je to například u inzulínu. Jeho neustálá vysoká hladina v těle způsobí to, že začneme být vůči inzulínu málo citliví. Vyvine se u nás inzulínová rezistence.

Správné fungování hormonů v těle je klíčové pro zhubnutí a udržení „normální“ tělesné váhy. Jejich nerovnováha naopak hraje proti nám, když se snažíme zhubnout nebo se zbavit chutí na sladké.

Jak má strava vypadala před paleo

Začni pomocí mé knihy. 8 Kroků, které Tě nasměřují správným směrem.

Kup si Knihu Zde
8 Kroků Jak Jednoduše Zhubnout Hana Štipák Gumroad

Kolem pěti let se většinu času stravuji zdravě. Můžu říct, že kolem 90% se stravuji z kvalitních surovin. Těch 10% se skládá z občasného „dopřání si“ během svátků, návštěvy rodičů nebo kávy s dezertem o víkendu.

Když jsem se změnou stravování začala, tak jsem absolutně neměla ponětí, co to dělá s našimi hormony a jaký to má vliv na naše tělo. Chtěla jsem zhubnout a to pro mě bylo primární. Zhubnout deset kilo se mi podařilo, ale ani tak jsem nebyla na 100% spokojená.

Nemyslím tím, že bych nebyla spokojená s postavou. Ano, stále je na čem pracovat a my ženy s postavou snad nebudeme nikdy úplně spokojené. Myslím tím to, že jsem měla stále s jídlem problém. I přesto, že jsem se stravovala zdravě podle běžných doporučení, kterých člověk najde plný internet.

Nebyla jsem šťastná

Jedla jsem klasicky 5 – 6 denně. Každá má snídaně se skládala z ovesné kaše s ovocem. Svačiny jsem řešila mléčnými výrobky. Obědy se skládaly vždycky z masa a nějaké sacharidové přílohy se zeleninou. Odpoledne nějaká zdravá (ale pořád hodně zpracovaná) tyčinka. Večeře odlehčené od sacharidů, takže zelenina, malilinkato tuků a bílkoviny.

Zdá se jako ideální stravování, že?

Pořád jsem cítila, že to pro mě ještě není ono a netušila jsem, v čem je problém. Provázely mě neskutečné chutě na sladké. Na jídlo jsem myslela neustále během dne. Jak jinak, když člověk jedl tolikrát za den.

Naše Tělo Bylo Stvořeno k Pohybu, Tak mu Jej Několikrát do Týdne Dopřej

Pamatuji si dobu, když jsem pracovala v mateřské škole. Na každý den jsem si nosila dopolední/odpolední svačiny. Když jsem šla cvičit, tak ještě svačinu po cvičení. Vždycky jsem vypadala, že se jdu stěhovat.

Neustálé vychystávání, které zabralo mnoho času a energie mě unavovalo. Nebyla to pro mě ale výmluva. Žila jsem v tom, že pro sebe dělám to nejlepší a to mi jako důvod, proč to dělat stačilo.

Svoji závislost na sladkém jsem přisuzovala tomu, že jej mám prostě ráda a asi se to nikdy u mě nezmění. Jenže když mě tyto chutě někdy i dvakrát za týden dohnaly k tomu, že jsem se totálně sladkostmi přecpala, tak jsem se cítila na pokraji sil.

Nesebevědomá, naštvaná, otrávená sama ze sebe, že se nedokážu udržet na uzdě. Zdá se ti to povědomé? Tak pojďme na to, jak jsem se těchto otravných chutí zbavila.

Proč jsem se rozhodla žít paleo

Od prvního setkání s paleo stravou uběhl nějaký ten pátek a já jsem svoji hlavu do něj zabořila znovu. Znovu jsem otevřela knihu Jídlo na prvním místě a začala jsem hledat informace na internetu ze zahraničí.

Narazila jsem na kanadského doktora jménem Jason Fung a jeho práce mě naprosto pohltila. Na svých přednáškách velmi jednoduše a srozumitelně vysvětluje, jak naše tělo funguje a vyvrací hodně mýtů spojených se stravováním a hubnutím.

Taky můj miláček Tim Ferriss ve své knížce Čtyřhodinové tělo odkazuje na slow carb/low carb stravování. Je to blázen, který na sobě zkouší neskutečné věci, aby si sám dokázal, co opravdu funguje a co je jen 100x opakovaná lež, které lidé věří.

Pokud jsi otevřená novým věcem a nebojíš se vycházet z komfortní zóny, tak jeho bibli Čtyřhodinové tělo, Čtyřhodinový pracovní týden a Tools Of Titans ti mohu s hřejivým pocitem u srdce doporučit.

Průzkum informací o paleo stravě jasně ukazoval, že tento způsob stravování má opravdu velké přínosy. Vrhla jsem se do toho, jak jinak než po hlavě, protože v životě není na co čekat.

Už po prvním týdnu jsem zaznamenala, že:

  • Mám daleko víc energie
  • Že se ráno nebudím ospalá (pokud teda nepodcením spánek a spím svých 8 hodin, které potřebuji)
  • Nemám chutě na sladké (jooooooo!)
  • Že mi stačí tři jídla denně
  • Že nemám automaticky po jídle postgastronomickou demenci (aka usínání po jídle)
  • Mé břicho je plošší a mizí mi madla lásky
  • Pokožka je bez vyrážky na rukou a kolem stehen
  • Že mi nedělá absolutní problém vyřadit obiloviny, škrobnaté potraviny a pseudoobiloviny

Byla jsem zkrátka úplně nadšená! Přínosy vyhrály na plné čáře nad tím, že jsem se musela vzdát obilovin a všech těchto přílohových potravin. A co navyšování tuků? Absolutně bez problému.

Využívám máslo ve velkém, protože zelenina je na něm naprosto skvělá. Saláty prolité olivovým olejem. Domácí majonéza k masu. Vajíčkové ovace na milion způsobů. Avokádové kreace. Slaninové hrátky na pánvičce, kdo by to nechtěl? Za cenu toho, že se budete cítit naprosto báječně.

Zdravé tuky jsou pro paleo stravu důležité. Skládá se z nich 70% mého přijatého jídla.

„Největší výhra pro mě pořád je ta, že jsem se díky paleo zbavila nekontrolovatelných chutí na sladké.“ Wohoo a co je víc?

Je paleo strava spasitelná pro všechny?

Svět Plodů Ořechy Semínka Sušené Ovoce Hana Štipák
Velká část paleo stravy se může skládat z oříšků. Chceme mít co nejméně sacharidů, ale když už si nějakou tu dobrotu jdeme připravit, sladíme snad výhradně sušenými datly. *pokud nakoupíš kliknutím na tento obrázek, získám z Tvého nákupu provizi a ty nezaplatíš ani korunu navíc 🙂

Pokud řešíš problém se stravováním nebo nadváhou, tak paleo strava může být ta cesta, která ti může pomoct. Mysli ale na to, že ať se pouštíš do jakékoliv změny ve stravování, ať se rozhodneš pro jakýkoliv směr, tak jen jídlo není vždy spasitelné.

Jídlo nedokáže vyřešit všechny naše problémy. Všechno, co se v našem životě děje, je propojené s naším tělem, naší psychikou. Naše tělo a psychika na všechny události, stresové situace a způsob života reaguje. Všechno v životě souvisí se vším.

Takže pokud nedostatečně spíš, máš v životě velký stres, máš strach z jídla, nemáš se ráda a máš v sobě nějaké nevyřešené psychické bloky, nevyřešené vztahy, tak se budeš muset zaměřit i na tohle. Změna stravování tyto problémy vyřešit nedokáže.

Jakákoliv změna potřebuje jít do hloubky

Všechno jde ruku v ruce. Nejde se zaměřit na jeden problém a očekávat vyřešení všech dalších problémů. Proto v tomto případě pro tebe paleo strava nemusí být spasitelná. V jakékoliv změně, kterou chceme udělat, jakýkoliv problém, který chceme vyřešit, tak musíme jít do hloubky.

Opravdu do hloubky. Do podstaty problému a řešit jej ze všech stran. Je to jednoduché? Někdy ne. Trvá to. Ale stojí to za to. Stejně tak tomu je i v mojí knížce 8 kroků jak jednoduše zhubnout. Jsou to kroky, které jsou jednoduché, ale nemusí být vždy snadné. Chvilku trvá, než se stanou součástí tvého života.

Paleo strava mi v mnoha směrech pomohla. Zbavila jsem se neustálých chutí na sladké, mám daleko víc energie, stačí mi jíst 2 – 3 x za den. Celkově se cítím daleko čilejší. Probouzím se odpočatá. Netrápí mě nafouklé břicho.Hana Štipák 6 Chyb před začátkem hubnutí ebook zdarma

Miluju knihy. Nic se nevyrovná vůni knihy. Když jsem žila v Brně, Knihy Dobrovský byl můj soused. Málokdy jsem z obchodu odešla aniž bych odolala nějaké nové knize. Jak to máš ty? 🙂


One thought on “Paleo Strava, Co To Je a Proč Žiji Paleo

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *