Nepočítej kalorie, ale užívej si jídlo

0 Shares

livanceVčera jsem měla to potěšení se zúčastnit Summer festivalu v Alexandra Palace. Můj rok v Anglii se pomalu blíží ke konci, tak se snažím využít každé volné chvíle k novým zážitkům. Každá společenská akce, nejen tady v Anglii, je doprovázena jídlem, tedy street food. Jelikož Anglie nemá nějak extra typickou kuchyni, když teda pomineme světoznámé fish&chips, jacket potatoe apod., na street food se vždycky ocitnete jako někde ve světě nekonečných chutí a vůní. Pro mě, jako milovníka jídla, je street food v Anglii obzvlášť cenné. Je to díky nepřebernému množství nejrůznějších kultur. Tudíž se vám na takovém street food dostane do rukou jídlo od opravdových milovníků své kuchyně a kultury. Od kuchyně karibské, mexické, italské, řecké až po španělskou nebo francouzskou. A to by byla docela škoda si takový jednodenní výlet světových kuchyní nechat uniknout, co myslíte? Proto ti, kdo jsou zvyklí si počítat svůj denní příjem kalorií, sacharidů, bílkovin a tuků, mohou být trochu v pasti. Jelikož zde opravdu nenajdete kalorické hodnoty jídel nebo snad váhu na převážení vaší porce masa, ale o tom to přece je. Naučit se jíst jídlo, aniž bychom potřebovali váhu, kalorické tabulky nebo kalkulačku. Proto jsem zastánce svého hesla: nepočítej kalorie, ale užívej si jídlo.Alexandra palace

Taky jsem si prošla obdobím, kdy jsem pomalu měla nalepenou váhu na jedné ruce a mobil s kalorickými tabulkami na ruce druhé. Být upřímná, tak zpočátku mě to i bavilo. Neměla jsem totiž tušení jakou má gramáž moje porce masa a už vůbec ne kolik je v takovém kousku masa bílkovin. Takže jsem to spíš brala jako nějakou formu učení v něčem co neznám. S počítáním kalorií pak přibylo i počítání bílkovin, sacharidů a tuků u každého zkonzumovaného jídla. Po nějaké době mě to však začalo unavovat. Nejen že taková příprava jídla zabrala najednou daleko víc času než dřív, ale také jsem pak přicházela na to, že se uspokojivě nenajím, pokud nevím přesnou hodnotu daného jídla a jeho složení (bílkoviny, sacharidy, tuky = makroživiny). Takže když byla v dohlednu nějaká rodinná oslava nebo večeře s přítelem, vždycky jsem sebe nachytala, jak přemýšlím nad tím, kolik dané jídlo může mít kalorií nebo tuků. Začala jsem z toho být otrávená. Jídlo jsem si vůbec neužívala, s proviněním o nevědomosti kalorií ho snědla a pak dlouho vyháněla tuto myšlenku z hlavy. Taky se mi mnohokrát stalo, že jsem byla buď přejedená, nebo vyhládlá. Důvodem bylo jednoduše to, že jsem sama nevěděla jaká velikost porce jídla je pro mě akorát na zasycení, tak abych nebyla přejedená a zároveň abych neměla během následující hodiny prázdný žaludek. Můj příjem jídla byl odkázaný na váze, kalorických tabulkách v mobilu a počítání. Jednou jsem si dokonce nechala sestavit jídelníček od trenérky na dva týdny. Byly to pro mě vyhozené peníze, protože jsem se zase nedočkala ničeho jiného než vážení a počítaní. Ve své podstatě to bylo ještě horší, jelikož jsem přesně podle jídelníčku měla dané, co který den budu jíst – takže mě to svázalo ještě daleko víc než předtím. Nevydržela jsem to ani týden a jídelníček letěl do koše. Nutno podotknout, že v tuto dobu jsem již měla za sebou velkou změnu v přístupu ke stravování. Poté se mi daleko častěji začaly honit v hlavě myšlenky: přece to nějak musí jít, normálně se najíst bez potřeby počítání a užít si jídlo, jak to dělají ostatní, jak ostatní počítají své jídlo, svoji velikost porce?salad

Jednoduše nepočítají. Znají svoje tělo natolik dobře, že ví, jaká porce je pro ně akorát (samozřejmě to neplatí u všech). Proto jsem se rozhodla s tím skoncovat. Nechtěla jsem být celý život odkázaná na váhu a kalorické tabulky nebo pocit přejedení. Váha šla stranou a kalorické tabulky taktéž. Jaké to bylo osvobození. Začala jsem si daleko víc jídlo užívat. Nemusela jsem už smutně koukat na zbytek jablka, který mi tabulkově již neseděl do mého denního příjmu sacharidů nebo přesně odměřovat dávku oříšků. Naučila jsem se normálně jíst. Jíst intuitivně, protože jsem začala své tělo a jeho potřeby znát a hlavně poslouchat. Je to podobná situace jako když máme nějaká ta kila navíc, tělo nám viditelně řekne na naší postavě, že je něco v nepořádku a svým způsobem volá o pomoc. Tak jako moje hlava a vnitřní pocity nespokojenosti se stravováním volali po pomoci. Člověk by se neměl žádným způsobem svazovat, jelikož to vždycky vede k nespokojenosti a rozepřím mezi vaší myslí a tělem. Pokud řešíte nějaký konflikt ve své hlavě, vždycky se to odrazí na těle a naopak. Tak jak se naše nálada zrcadlí do těla – způsob chůze, držení těla, tak případná tělesná bolest se zrcadlí do naší mysli. Proto nepočítejte kalorie, ale vybírejte si opravdové jídlo a užívejte si ho.

Bill res

Život je od toho, abychom si ho užívali plnými doušky a nebáli se jíst. Často vidím, jak mnohé ženy přistupují k jídlu s ostychem, potichoučku nakračují, aby je snad jídlo nesnědlo. Co může být lepšího než bez strachu si naložit svoji porci výživného a lahodného jídla a prostě si jídlo jen tak užít? Budete se pak cítit daleko líp, vaše mysl se bude cítit daleko líp a vaše tělo vám bude vděčné.

0 Shares

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *