Kombucha Fermentovaný Čaj Miluj Nebo Nechej Být

Poprvé jsem se s názvem kombucha (čti kombuča) setkala při pročítání knihy Čtyřhodinové tělo od Tima Ferrisse. Tim je náš společný miláček. I když Patrik by ho tak asi určitě nenazval. V mnoha směrech nás svojí tvorbou a myšlením ovlivnil.

Kombucha poprvé

Kombucha pro mě tenkrát byla něco absolutně neznámého. Nevěděla jsem co si pod tímto pojmem představit. Ani vysvětlení, že je to fermentovaný čaj, mi moc nepomohlo. Při googlování slova kombucha na mě vyskočil obrázek zakaleného čaje se slizkým kruhovitým tvarem, kterému se říká scoby, v češtině houba anebo taky matka.

Scoby nebo taky fungus je kombuchová kultura (houba), kterou na vytvoření kombuchy potřebuješ. Pro oko není moc vábná a možná proto jsem se k ní dostala až po pár měsících. Poprvé jsem kombuchu dělala ještě předtím, než jsme s Patrikem odjeli na osm měsíců do Španělska.

kombucha Fermentovaný Čaj
Na dně si můžete všimnout fungusu=houby pro výrobu kombuchy.

Zapomnění a znovuobjevení

Vyzkoušela jsem ji jednou a pak padla do zapomnění. Samozřejmě po návratu ze Španělska byla houba už po smrti. Vyhodila jsem ji a na kombuchu zapomněla. Ne však na dlouho. V Česku jsme byli pár dní. Vyrazili jsme do Amsterdamu na výlet a při cestě zpět jsme se ještě několik dní zdrželi v Praze.

Já si na tyto dny naplánovala nahrávání podcastů s holkami z Živé Kultury, na téma paleo stravování, GAPS stravování a Weston Price Nadace. Poslechni si jej tady. Druhý podcast jsem nahrávala s Martinem Snášelem, silově a pohybově nápravným trenérem. Tématem bylo cvičení, na co si dát u něj pozor a nejčastější mýty týkající se cvičení. Rozhovor si můžeš poslechnout tady.

Tím že jsem se osobně seznámila s Janou a Žanetou (webové a facebookové stránky Živá Kultura) jsem se dostala k dalším velmi přínosným informacím. Dozvěděla jsem se o zubaři Weston Price a Sally Fallon.

Zpět k tradicím

Weston Price byl zubař, který zkoumal kmeny nedotčené stravováním západní civilizace. Po jeho smrti vznikla nadace Weston Price, aby se jeho poznatky z cestování a zkoumání domorodých kmenů dostaly k široké veřejnosti. Ředitelnou nadace je Sally Fallon, která je autorkou úžasné knihy a webových stránek Nourishing Traditions (Vyživující Tradice), která je hodně ovlivněná prací Westona Price.

Jak kniha Vyživující Tradice, Nadace Weston Price, tak kniha od Westona Price Výživa a fyzická degenerace (Nutrition and Physical Degeneration) mě navedla na myšlenku tradičního způsobu stravování.

K tradičním způsobům stravování a upravování potravin patří i fermentace. Po prostudování informací vidím ve fermentaci potravin a taky nápojů velká pozitiva pro správné fungování našeho organismu. O základních potravinách a jejich úpravě jsem se taky bavila v tomto rozhovoru s uznávanou doktorkou farmacie Margit Slimákovou. Margit je pro mě velkým vzorem na poli výživového poradenství a prevence. Proto jsem za tento rozhovor velice vděčná.

Kombucha a její benefity

Díky fermentaci vznikají v potravinách probiotické bakterie, které mají příznivý vliv na naše zdraví. Posilují imunitu, zlepšují stav střev a snižují výskyt alergií. Probiotika hrají zásadní roli v boji proti infekcím a virům, pomáhají při trávení jídla a detoxikaci jater.

kombucha Fermentovaný Čaj

Kombucha zlepšuje účinnost trávícího a detoxikačního systému. Jako kvašený nápoj může zabíjet kvasinky a tím snížit chutě na sladké stejně jako kvalitní kefír. Kombucha obsahuje tucty prospěšných látek, jako jsou vitamíny B1, B2, B3, B6, B12, kyselinu listovou, antioxidanty, přírodní kyseliny a velké množství probiotické kultury. Kombucha jako fermentovaný čaj je široce přijímaná jako funkční jídlo. Předpokládá se, že byla používaná jako léčebný tonik před více než 2 000 lety.

Co tě asi překvapí a bude ti vrtat hlavou

K přípravě kombuchy se používá třtinový cukr, což není žádná sláva. Proto často vyvstává otázka, jak pro nás může být něco tak prospěšného, když se k tomu používá cukr, který je viníkem tolika onemocnění a nadváhy nevyjímaje.

Cukr obsažený je krmivem pro houbu, která se do nápoje vkládá, aby došlo k fermentaci. Obecně platí, že čím déle necháme nápoj fermentovat, tím méně cukru v něm bude. Kombucha je živý produkt, u kterého na výsledné podobě záleží na mnoha okolnostech, jako je vlhkost, prostředí a roční období, ve kterém je nápoj fermentován, teplota a další faktory. Proto je velmi těžké říct, kolik cukru přesně může výsledný produkt mít.

Jak snížit cukr na minimum

Chceš kombuchu připravit, ale máš strach z obsahu cukru? Existuje pár variant, jak cukr snížit na minimum. První variantou je nechat kombuchu déle fermentovat. Většinou se doporučuje rozmezí mezi 7 – 20 dny. Já teď fermentovala 11 dní, protože bylo venku hodně horko a kombucha je krásně perlivá, i když na můj vkus taky ještě sladká. Příště nechám déle.

V receptuře, která byla přiložená k houbě, se píše použití 80g třtinového cukru na 1 litr vody. Toto množství můžeš taky ponížit.

kombucha Fermentovaný Čaj

V článku Continuous Brewing: Tastier, Easier and Superior Kombucha z webových stránek Weston Price, se taky doporučuje použít bílý cukr, který je pro houbu jednodušší k trávení. Nejjednodušším způsobem, jak zkontrolovat obsahu cukru je kyselost. Čím kyselejší kombucha, tím méně cukru obsahuje.

Ingredience

  • 1 balení násady na kombuchu v nálevu (k dostání ve zdravých výživách)
  • Černý nebo zelený čaj – množství 2 g na 1 litr
  • Cukr 80 g na 1 litr – já použila třtinový
  • Skleněnou nádobu na kvašení kombuchy – já použila skleněnou o velikosti 3,5 l
  • Textilní ubrousek nebo plátýnko s gumičkou

Postup

Skleněnou nádobu jsem si první pořádně umyla horkou vodou. Pokud chceš, můžeš ji i vyvařit. Vytři ji do sucha. Uvař si množství čaje, které si chceš nechat rozkvasit a nachystej si k tomu odpovídající množství cukru. Na 1 litr vody připadnou 2 gramy čaje a 80 gramů cukru. Množství cukru můžeš upravit podle sebe. Já jsem zatím zkoušela s tímto množstvím. Příště zkusím s polovičním.

Čaj jsem uvařila rovnou do nádoby, ve které jej pak fermentuji. Po vylouhování čaj vyjmi a v nádobě rozmíchej cukr. Nechej čaj zchladnout na teplotu kolem 30 stupňů.

Po vychladnutí opatrně polož fungus (houbu) kombuchy na povrch čaje a přidej nálev, ve kterém byl. Zakryj prodyšným textilním ubrouskem a zajisti gumičkou. Umísti na stinné místo s teplotou kolem 21 – 24 stupňů. Jelikož je ubrousek prodyšný, tak nechej kombuchu fermentovat někde, kde se nemísí mnoho pachů z dalších potravin.

kombucha Fermentovaný Čaj

Jak dlouho fermentovat

Fermentuj od 7 až do 20 dnů, podle tvé chuti. Po fermentaci houbu vyjmi a přendej do nádoby na příště. Přidej k ní trochu nového nálevu a uchovej na temném místě.

Vzniklou kombuchu přelij přes jemný cedník do láhví a nyní už můžeš popíjet. Hotová kombucha se nesmí ohřívat nad 50 stupňů. Pokud je na tebe moc silná, tak ji můžeš ředit 1/1 s vodou. Můžeš dochutit plátky citrónu, máty a přidat led.

Po vícenásobném použití houby se může chuť nápoje měnit, jelikož houba stárne a slábne.

Kombucha se sníženým množstvím cukru

Nedalo mi to a teď jsem poslední kombuchu připravila s polovičním množstvím cukru. Tedy 40 gramů cukru na 1 litr čaje. Fermentovat jsem měla v úmyslu delší dobu, než u poslední fermentace, kdy se mi po 11 dnech zdála kombucha pořád ještě hodně sladká. Jenže to jsem použila 80 gramů cukru na 1 litr čaje.

Po 10 dnech fermentace s polovičním množstvím cukru jsem prošla kolem kombuchy a vůně mi dala jasně najevo, že už je čas. Musím říct, že tentokrát bylo v pokoji daleko větší teplo vzhledem k venkovním teplotám, takže rychlost fermentace byla určitě ovlivněná i tímto.

Každopádně s polovičním množstvím cukru, za teplejších podmínek kombuche stačí 10 dní. Nebyla sladká, ale ani nepříjemně kyselá. Další dávku zkouším se stejným množstvím cukru (40 g/1 l), ale tentokrát s bylinkovým čajem. Tak uvidíme.

Seznam se s Kombuchou

Video postup, jak si připravit Kombuchu

Zdroje

How to Make Kombucha – Healthy Living How To. Healthy Living How To – live healthy in mind, body, and spirit in an unhealthy world [online]. Copyright © 2011 [cit. 31.07.2017]. Dostupné z: https://healthylivinghowto.com/kombucha-the-basics-buying-brewing/

Alkoholismus a jeho řešení – část třetí – Mirapa.cz – Blog pro zdraví. Mirapa.cz – Blog pro zdraví [online]. Copyright © 2015 [cit. 31.07.2017]. Dostupné z: http://www.mirapa.cz/alkoholismus-a-jeho-reseni-cast-treti/

GAPS sladkosti: Kombuchové želé – Živá kultura. Živá kultura – Stav našeho zažívacího systému je klíčovým bodem našeho zdraví.[online]. Copyright © 2016 copyright Živá kultura [cit. 31.07.2017]. Dostupné z: http://zivakultura.cz/2013/08/gaps-sladkosti-kombuchove-zele/

Continuous Brewing: Tastier, Easier and Superior Kombucha – The Weston A. Price Foundation. Home – The Weston A. Price Foundation [online]. Dostupné z: https://www.westonaprice.org/health-topics/food-features/continuous-brewing-tastier-easier-and-superior-kombucha/

Flavored Kombucha : A Home Brewer’s Guide – The Weston A. Price Foundation. Home – The Weston A. Price Foundation [online]. Dostupné z: https://www.westonaprice.org/health-topics/food-features/flavored-kombucha-a-home-brewers-guide/

Nápoje – VyzivujiciTradice.cz. VyzivujiciTradice.cz – Zakousněte se do života a své zuby si udržujte ostré [online]. Copyright © Věra Dudmanová [cit. 31.07.2017]. Dostupné z: http://vyzivujicitradice.cz/2011/05/08/napoje/

 

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *