Když Kalorie Není Kalorie, Potřebujeme Je Počítat?

Mám strach nepočítat kalorie, bude to fungovat i bez toho? Takové otázky se ke mně dostávají často a upřímně mi vhání hrůzu do očí. Proč? Protože práci se svými klientkami nestavím na úpravě stravování na základě počítání kalorií. Nemyslím si, že počítání kalorií potřebujeme. Spíš se mi dostává do hlavy otázka, co se to děje, že za jídlem vidíte jen kalorie? Kvalita jídla se vyměnila za množství kalorií.

Počítání kalorií, kde se vzalo

Kalorická hodnota potravin se zjišťuje pomocí kalorimetru. V kalorimetru se spálí určité množství potravin a podle toho, kolik nám potravina dá energie (tepla), tolik kalorií daná potravina má. Jenže náš organismus nefunguje jako kalorimetr. Množství energie, které každý den spálíme, se během dnů v liší.

Přesné kalorie dané potraviny dokážeme zjistit. Dokážeme s takovou přesností zjistit i to, kolik energie denně naše tělo potřebuje na fungování základních životních funkcí? Dokážeme přesně říct, kolik energie je potřeba na dýchání? Tolik energie tělo spotřebuje na udržování těla v teple?

Co když se venkovní teplota během dnů mění? Znamená to, že bychom měli přesně měřit i venkovní teplotu a podle toho upravovat množství našeho jídla na základě toho, jestli naše tělo bude vydávat víc energie na to, aby nás udrželo v teple? Máme tedy během chladnějších dnů víc jíst nebo radši ne?

Asi bychom se z toho zbláznili. Já sama jsem měla období, kdy jsem si kalorie počítala a jídlo vážila. Dlouho jsem u tohoto tyranství nevydržela. Měla jsem problém jít kamkoliv ven a dát si jídlo mimo domov. Neměla jsem totiž u sebe váhu, tak jsem si nemohla jídlo zvážit a zapsat kolik kalorií jsem přijala.

Psychicky mě to stresovalo a do hlavy se mi pořád dostávala myšlenka, jak fungovali lidé dřív, když kalorickou hodnotu jídla neznali? Jednoduše. Jedli.

Pojď, Řeknu Ti, Proč Je Blbost Počítat Kalorie

Počítej si kalorie a zhubneš

„Musíš snížit svůj denní příjem. Tvůj výdej musí být vyšší, než tvůj příjem. Musíš si počítat kalorie, abys věděla, jestli jsi v deficitu.“ Dozvíš se, když chceš zhubnout. Začneš si počítat kalorie, ze začátku hubneš a všechno se zdá růžové.

Po půl roce, roce nebo i několik let ouvej. Hubnutí se zastaví a ty naopak začneš přibírat. Přitom děláš všechno stejně jako doteď. V čem je problém? Ponižování energetického příjmu z dlouhodobého hlediska nefunguje. Naše tělo se po určité době snaží dostat zpět na svoji nastavenou váhu. Více jsem se o nastavení naší váhy rozepsala v tomto článku. Přečti si ho tady.

Když to nejsou kalorie, tak co je to?

Když ti teda Hana tvrdí, že to není kaloriemi a že je blbost je počítat, tak v čem to teda vězí? Co způsobuje nadváhu?

Nadváha není způsobená nerovnováhou přijatých kalorií versus vydané kalorie v podobě energie.

Nadváha je porucha hormonálního metabolismu.

Hormony řídí to, co se s přijatou energií v těle bude dít

O tom, co se s přijatou energií v našem děle bude po konzumaci jídla dít, rozhodují dva hormony. Inzulín a leptin. Pokud máme hormonální poruchu v množství uvolňování těchto hormonů, tak přibíráme na váze. Nerovnováha v jejich uvolňování a velké množství jejich vyplavování do těla často vede k jejich rezistenci.

To znamená, že je naše tělo vůči jejich vyplavování odolné. Neslyší jejich signály, které by nám v případě leptinu řekly, že už máme jídla dost, že jsme nasycení a máme odložit vidličku.

Hormonální nerovnováha těchto hormonů, hormonální disbalance v jejich vyplavovaném množství vede k nadváze.

Inzulín, leptin a mikrobiální osídlení střev vše ovlivňují

Inzulín

Hladina inzulínu se zvyšuje s každou konzumací jídla. Inzulín má na povel poslat přijatou energii k okamžitému využití nebo k jejímu uložení na využití pozdější. Tudíž neustálá konzumace jídla během dne neustále zvyšuje inzulín. Pokud má tělo dostatek energie, kterou musí spálit, inzulín posílá přijatou energii k uložení.

Časté zvyšování inzulínu během dne může vést až k inzulínové rezistenci, tedy odolnosti těla reagovat na množství vyplavovaného inzulínu.

Hladina inzulínu je zvyšována s každou konzumací jídla. Nejvíce jeho hladinu zvyšují sacharidy, mírně bílkoviny a nejméně tuky. Tudíž velká konzumace sacharidů v podobě klasických příloh a pečiva vysoce zvedá hladinu inzulínu. Více o funkci inzulínu a jeho vlivu na naše tělo jsem napsala tady a tady.

Leptin

Leptin se často popisuje jako hormon sytosti. Je to hormon, který řídí příjem a výdej energie. Taky ovlivňuje naši chuť k jídlu. Pomocí leptinu můžeme vysvětlit to, proč se někdy cítíme hladoví a jindy sytí, kdy nemáme chuť k jídlu.

Během konzumace jídla, když dojedeme do stádia, že jsme nasycení se hladina leptinu zvýší, což signalizuje mozku, že už máme dost. Naopak nízká hladina leptinu vyvolává pocit hladu a touhu po jídle.

Jeho hladinu snižuje (a tedy vyvolává pocit hladu) nedostatek spánku a celkové narušení spánkového režimu (např. směnování). Leptin se uvolňuje a jeho hladina se zvyšuje v noci ve spánku, což reguluje naši chuť k jídlu. Protože v noci máme spát a ne pojídat jídlo. Více o leptinu si přečti v tomto článku.

Začni pomocí mé knihy. 8 Kroků, které Tě nasměřují správným směrem.

Kup si Knihu Zde
8 Kroků Jak Jednoduše Zhubnout Hana Štipák Gumroad

Mikrobiální osídlení střev

Pod mikrobiálním osídlením střev si představ střeva, která jsou plná miliony malých bakterií, která jsou pro tělo nezbytná.

Studium mikrobiálního prostředí člověka je poměrně nový obor. Obor, který ale už teď na vědeckých výzkumech ukazuje to, že je velmi podstatné jaké a kolik mikrobů v našem těle máme. Proto můžeme mít vedle sebe dva lidi, kteří můžou konzumovat stejné potraviny, ale na základě odlišných bakterií v jejich těle budou jejich těla na potraviny reagovat odlišně.

To, co jejich tělo ze stravy využije a jakým způsobem může být naprosto odlišné. Proto jednomu konzumace obilovin nemusí dělat problém, ale druhému ano.

Počítat kalorie by bylo krásné, kdyby

http://velkoobchod.svetplodu.cz/Ananas-prirodni-PREMIUM-Costa-Rica-1kg-d1002.htm?utm_source=AFFILIATEHS&utm_medium=HS_Ananas
Pokud dnes nakoupíš na Světě plodů, tak z toho získám provizi. Nestojí to nic navíc a je to forma jak podpořit tvorbu mého blogu 🙂 tak šup šup pro oříšky a sušené dobrůtky.

Kdyby počítání kalorií fungovalo, tak by to bylo jednoduché. Stačilo by počítat kalorie. Jenže z dlouhodobého hlediska to nefunguje. Jestli ses o tom ještě nepřesvědčila, tak si o tom přečti víc v tomto článku.

Pokud se tedy snažíme zhubnout, měli bychom vycházet ze základních, průmyslově neupravených (nebo minimálně upravených) potravin v té nejvyšší možné kvalitě. Žádný cukr. Ani třtinový cukr, který do sebe budeme házet ve velkém množství, nám nepomůže, i když je tmavý. Ani celozrnné pečivo nám nepomůže zhubnout, když se s ním budeme cpát celé dny, i když má daleko víc vlákniny, než klasické.

Jestliže jsou naše hormony v nerovnováze, tak nám ani sebemenší porce k zhubnutí nepomůžou, ani nejšílenější a nejstriktnější diety. Pořád budete mít hlad, pořád budete mít chutě. Jak se zbavit chutí na sladké jsem se rozepsala v tomto článku.

Zásadním kritériem je mít hormony v rovnováze a jíst základní potraviny v té nejvyšší možné kvalitě. Nepást se na jídle během celého dne a mít dostatek pravidelného pohybu.

Nemáš hormony v rovnováze? Tak se podívej na to, co jíš, kolik toho jíš a kdy to jíš. Přehodnoť to a zkus to změnit.

Tvým cílem by mělo být:

  1. konzumovat základní, průmyslově neupravené potraviny
  2. mít dostatek spánku
  3. vyhýbat se přílišnému stresu
  4. pravidelně se hýbat
  5. jíst když máš hlad a zároveň napást na jídle celý den

Zdroje

The Calorie Debacle – T2D 19 – Intensive Dietary Management. Intensive Dietary Management Blog [online]. Copyright ©2016 Intensive Dietary Management. [cit. 27.04.2017]. Dostupné z: https://intensivedietarymanagement.com/calorie-debacle-t2d-19/

6 Reasons Calorie Counting Is Crazy – Dr. Axe. Dr. Axe | Health and Fitness News, Recipes, Natural Remedies [online]. Copyright © 2017 [cit. 27.04.2017]. Dostupné z: https://draxe.com/6-reasons-calorie-counting-crazy/

Nutrient Density: Count Calories No More – DrAxe.com. Dr. Axe | Health and Fitness News, Recipes, Natural Remedies [online]. Copyright © 2017 [cit. 27.04.2017]. Dostupné z: https://draxe.com/nutrient-density-count-calories-no-more/

SONNENBURG, Justin a Erica SONNENBURG. Zdravá střeva: poznejte tajemství mikrobioty a získejte dlouhodobou kontrolu nad svou váhou, náladou a zdravím. Přeložil Filip DRLÍK. V Brně: Jan Melvil Publishing, 2016. Fit & food. ISBN 978-80-7555-999-9.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *