Jíst Méně a Více Se Hýbat, Když Chceš Zhubnout

85 Shares

Nejčastější rada, kterou dostaneš, pokud chceš zhubnout je jíst méně, více se hýbat, snížit příjem kalorií, zmenšit své porce, jíst 6x za den. Málo kdo si ale pokládá otázku, co způsobuje to, že nabíráme tuk? Co způsobuje obezitu?

Myslíme si, že nadváhu způsobuje nadměrná konzumace jídla. Že přijímáme velké množství kalorií a malé množství kalorií vydáváme ven z těla.  Že moc jíme a málo se hýbeme. Tudíž že je to důsledek kalorické nerovnováhy. Co ti ale nejčastěji odpoví žena, která má nadváhu na otázku, kolik toho během dne sní? Odpověď je většinou, že jí velmi málo, přesto pořád nabírá a nedaří se jí zhubnout.

Nad kaloriemi přijatými a vydanými často přemýšlíme jako nad váhou. Z toho vyplývá, že naší snahou by mělo být držet váhu v rovnováze. Stejné množství kalorií přijatých versus stejné množství kalorií vydaných. To by mělo z dlouhodobého hlediska znamenat, že pokud ponížíme náš kalorický příjem, tak bychom měli soustavně hubnout, protože vydáváme z těla víc, než přijímáme.

Všichni chceme zhubnout navždy

Z dlouhodobého hlediska tento postup, jak se nadváhy zbavit ale nefunguje. Z počátku každé diety, kdy dojde k redukci, tedy ponížení kalorického příjmu začneš hubnout. Když začneš jíst zdravěji a vyřadíš ze svého jídelníčku sladkosti a zpracované potraviny v podobě brambůrek je logické, že začneš hubnout. Tohle ví každý a nepotřebuje k tomu znát to, jak tělo s přijatou energií z jídla pracuje. Tělo reaguje na změnu a během pár měsíců nějaká kila shodíš. Potom se hubnutí však zastaví. Tobě z toho jde hlava kolem, protože děláš vše jako doteď, jíš zdravě, cvičíš a váha se ne a ne posunout dál.

Ze strachu, že víc nezhubneš, ponížíš svůj kalorický příjem ještě níž a možná začneš ještě víc cvičit. Odezva těla však žádná. Možná si říkáš, co se to sakra s mým tělem děje, že nehubnu?!

Jíst méně a více se hýbat. Proč si myslím, že to opravdu nefunguje? Přečti si můj blog, který tě vysvětlí jak funguje naše tělo o trochu hlouběji. Hana Štipák

Tělo funguje jako termostat

Jíst méně znamená snížit příjem energie přijaté z jídla, kterou tělo nutně potřebuje pro metabolické funkce v těle. Mezi tyto funkce patří dýchání, udržování tělesné teploty, stavba nových svalů a kostí a pumpování krve.

Když svůj příjem energie snížíš, tělo automaticky sníží výdej energie pro tyto funkce, což znamená, že bude daleko méně spalovat energii přijatou z jídla. Tělo začne s energií „šetřit“ protože ji nutně potřebuje pro základní metabolické funkce. To vede k tomu, že se můžeš cítit slabá, malátná, unavená a je ti zima. Především máš hlad. Snížením kalorického příjmu se ti snížil i hormon leptin, který řídí pocit sytosti nebo naopak hladu.

Nízký příjem energie z jídla=snížení energetického výdeje pro metabolické funkce=snížená hladina leptinu=pocity hladu

Nad vztahem těla a přijaté energie bychom měli uvažovat jako nad termostatem, než jako nad váhami, které se snažíme držet v rovnováze nebo dokonce nerovnováze ve prospěch hubnutí.

Po určité době, kdy jsi na dietě (mluvíme v časovém rozmezí 6 měsíců až 1 roku) se váha zastaví nebo dokonce začneš nabírat zpět. Je to způsobeno tím, že tělo reaguje na ztrátu váhy a snaží se dostat na jeho původní nastavenou váhu. Nastavení tělesné váhy řídí a ovlivňuje inzulín.

Tělo je chytré, nechce zemřít, tak energií šetří a snaží se dostat na svoji nastavenou váhu, kterou řídí inzulín.

Proč je ale nastavení váhy těla pořád tak vysoké, když jíš všechny ty správné věci?

Hormonální nerovnováha

Svět Plodů Hana Štipák
Spojila jsem svou značku se Světem Plodů. Nakupujeme tam už několik let. Ořechy kupujeme minimálně na tři měsíce dopředu. Kup si své ořechy.

V tomto případě hubnutí znemožňuje vysoká hladina inzulínu. Vysokou hladinu inzulínu ovlivňují dvě hlavní věci. První je jídlo, které jíme. Je to první věc, kterou změníme, když chceme zhubnout. Druhý problém, který ovlivňuje hubnutí z dlouhodobého hlediska je inzulínová rezistence (odolnost vůči inzulínu), tedy „kdy jíst“.

Inzulínová rezistence udržuje vysokou hladinu inzulínu. Vysoká hladina inzulínu udržuje vysoké nastavení váhy těla.

Hlad vzrůstá, metabolismus klesá, až klesne pod úroveň příjmu energie. Tělesná váha se nemění nebo pouze velice málo. Váha se pak začne nemilosrdně zvyšovat zpět, dokud se nedostane na svoji nastavenou váhu, i přesto že je udržována správná strava.

Proto to „co jíme“ je v některých případech pro zhubnutí z dlouhodobého hlediska nedostačující.

Jak být v tomto případě úspěšná? Musí dojít k prolomení inzulínové rezistence. Proto jíst méně a více se hýbat není pro hubnutí kompletní odpověď na otázku, jak zhubnout. Z krátkodobého hlediska ano, ale z dlouhodobého hlediska bohužel ne.

Jak prolomit inzulínovou rezistenci? Přejdi na následující článek tady.

Chceš zhubnout, ale nevíš jak na to? Točíš se v kruhu neustálého hubnutí a nabírání váhy zpět? Napiš mi na hana@hanastipak.cz a domluv si se mnou svoji první konzultaci zdarma.

Video pro tebe navíc 🙂

Kde na ta moudra chodím?

Netahám si je ze svojí hlavy, ale pilně studuji

Zdroje

Fung, Jason. The Obesity Code. Kanada: Greystone Books Ltd., 2016.

How to Lose Weight. Intensive Dietary Management Blog [online]. Copyright ©2016 Intensive Dietary Management. [cit. 03.03.2017]. Dostupné z: https://intensivedietarymanagement.com/lose-weight/

 

85 Shares

One thought on “Jíst Méně a Více Se Hýbat, Když Chceš Zhubnout

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *