7 + 1 Jak Vytvořit Trvalý Zvyk a Zařadit se tak Mezi 8% Úspěšných Lidí

Všichni víme, jak nás ovlivňují zvyky. Zvyk je to, co uděláme ráno po probuzení. Zvyk je taky to, že si rádi dáváme něco dobrého ke kávě. Vysokoprocentní hořkou čokoládu, která nám ukojí naše choutky, ale nerozhodí hladinu cukru v krvi.

Stejně tak jako se jde zvyku zbavit, tak se zvyk dá naučit. Sama nedokážu říct, co je těžší. Jestli se špatného zvyku zbavit, nebo si osvojit nový zvyk, který je mi v něčem přínosný.

Jak vytvořit zvyk podle časopisu Forbes

Včera jsem sáhla po starším vydaní časopisu Forbes. Přesně po čísle s název „Buď Super 2017 Rad, Jak se Zlepšit ve Všem“, které je z letošního ledna 2017.

Každý chceme být v něčem lepší. Chceme být víc produktivní, chceme se naučit jíst zdravě a vyhýbat se cukru. Chceme pravidelně cvičit, trávit víc času venku na čerstvém vzduchu s naší rodinou.

Podle časopisu Forbes, však přetaví předsevzetí v trvalý zvyk pouze 8% lidí. Chceš patřit mezi ně? Tak se si pojď přečíst, jak postupovat podle jejich rad.

Každý Nový Zvyk Tě Může Posunout k Tomu Být Nejlepší Verzí Sama Sebe

Vytvořit si v něčem zvyk

Vytvořit si špatný zvyk není podle mě až tak těžké. Stačí si dát každý den během kávové pauzy nějakou sladkost. Po pár dnech budeš automaticky sahat po sladkosti ke kávě, aniž bys nad tím přemýšlela nebo na ni měla opravdu chuť. Vytvořila sis zvyk.

Navíc vytvořit si zvyk na příjmu cukru není těžké, protože je cukr silně návykový. Ale co takový zvyk jíst jen když máme hlad a ne proto, že hodiny ukazují čas jídla? Nebo zvyk jít si třikrát týdně zacvičit? To už se tak jednoduché nezdá.

Člověk musí vyvinout energii a najít motivaci pro něco, na co nebyl doposud zvyklý. A to ze začátku bolí. Přiznej si to.

Buď nejlepší verzí sama sebe Hana Štipák

Obzvlášť je to těžké, když se jedná o jídlo. Sladké jídlo. Přivozuje nám libé pocity v mozku a dokážeme být na něm závislí jako na droze. Při jeho konzumaci se cítíme v bezpečí a v opojení. To je však jen chvilková záležitost. Po krátkém čase zmizí a aby došlo k jejímu opětovnému navození, tak po sladkosti musíme sáhnout znovu.

Proto je tak těžké změnit trvale styl stravování. Jsme zvyklí na něco, co nás provází už od útlého dětství. Je to zvyk, který má většina lidí kolem nás velice podobný. To nás v „normálnosti“ tohoto zvyku ještě víc udržuje a uklidňuje, že je to vlastně správně.

 

Je ale pro nás prospěšné dělat to, co dělá většina lidí kolem nás?

 

Jen malý příklad toho, že většina lidí se stravuje nezdravě a konzumuje velké množství průmyslově zpracovaných potravin. Potravin, které jsou plné chemických látek, jsou upravovány, přidávají se do nich uměle vitamíny a naopak jsou z nich odebírány prospěšné složky.

Takže když se většina lidí kolem mě stravuje nezdravě, znamená to, že je to normální, bezpečné a měla bych se tak stravovat i já? Odpověď si sama. V tomto článku se dozvíš o tom, jak se stravuji já na paleo stravě, jaké to má benefity a proč už se k předešlému stravování nevrátím.

Zvyk v 7 + 1 krocích

Pojďme už k tvorbě zvyku. Hana by se zase rozkecala hlavně o jídle a dnes se chceme zaměřit na zvyk. Časopis Forbes vytvořil 8 kroků k úspěšnému vytvoření zvyku a tak zařazení se mezi 8% lidí, kteří jej dotáhnou až do konce. Přemění jej v trvalý zvyk. A to přece chceš ne?

1. Upřesni své cíle

Upřesnění toho, čeho přesně chceš dosáhnout je velice důležité. Nestačí mít pouze obecný cíl, pod kterým si můžeš představit cokoliv. Nekonkrétní cíl vede k tomu, že zvyk si nevytvoříš. Důvodem je to, že přesně nevíš kam směřuješ, nevíš jak to měřit a nevíš v jaké fázi je cíl splněn, protože je moc obecný.

Co mají všechny neúspěšné pokusy o změnu společné? Začínají nekonkrétním nadsazeným nadšením. Příklad: „Letos se konečně dostanu do formy.“ Místo toho si dávej jen měřitelné, splnitelné a časem ohraničené cíle. Třeba „V červnu dám půlmaraton“.

2. Začni minizvykem

Vybuduj si z nové výzvy zvyk – do toho se totiž nemusíš nutit. Začni s takovým minimem, který ti může přijít až směšný. Místo hodiny v posilovně začni tím, že každý den uděláš jeden klik. Za chvíli se přistihneš, jak začneš přidávat, a kliků je najednou 30.

3. Měř se

„Pokud to můžeš změřit, můžeš to změnit.“ Zaznamenávání tvých pokroků tě bude motivovat. Nebo ti pomůže identifikovat zásek a analyzovat jeho příčiny. Jestli si stáhneš aplikaci, nebo budeš odškrtávat dny v diáři, je na tobě. Já miluji starý a dobrý systém papír a tužka. Papír si můžeš připevnit na lednici, takže každý den přesně víš, jak na tom jsi a kam směřuješ.

4. Buď trpělivá

A taky realistická. Pokrok nikdy není lineární. Někdo hned od začátku naskočí na vítěznou vlnu, pro jiné je čekání na první výsledky až bolestně pomalé. Trvalé změny si žádají svůj čas. Tohle je podle mě ten největší kámen, proč většina lidí ztroskotá.

5. Zveřejni to

Zaručená pojistka proti lenosti? Oznamte svůj cíl zbytku světa. Třeba přes Facebook.  Vyžaduje to trochu odvahy, ale dramaticky tím zvýšíš své šance na úspěch.

6. Dej si to do kalendáře

Říkají to téměř všichni. „Nemám čas.“ Ať už jde o cvičení, zavolání rodičům nebo promýšlení strategie vašeho byznysu. Udělej z nového cíle svou prioritu tím, že mu dáš pevné místo ve svém nabitém kalendáři. Nikdy ho nepřesouvej ani neruš.

7. Zapomeň na „Všechno nebo nic“

Jakákoliv snaha je lepší než žádná. Pokud zrovna nemáš čas na celou lekci cvičení, udělej si alespoň pár dřepů a kliků. Pokud jsi nachlazená nebo tě bolí svaly z předešlého cvičení, tak si dej místo cvičení rychlou procházku.

8. Buď na sebe hodná

Nikdo není dokonalý. Všichni občas sejdeme z cesty. Klíčem je nedělat z dočasných výpadků nebo neúspěchu důvod, proč se na všechno vykašlat. Místo toho uznej svoji chybu a dostaň se co nejrychleji zpátky do sedla.

Správný Zvyk Ti Pomůže Stát Se Svojí Nejlepší Verzí

Co z toho všeho vyplývá

Úspěch našich vytyčených cílů závisí vždy jen na nás. Nikdo jiný není zodpovědný za to, jestli máme nadváhu nebo se nedokážeme dokopat do cvičení. Je jasné, že vytvořit si zvyk chce čas a musí se na něm pravidelně pracovat. Když sejdeme z vytyčené cesty, tak to neznamená, že se na to máme vykašlat a brát to jako selhání.

Já jsem se před pěti lety rozhodla změnit, co do svého těla dávám a jak sama nad sebou přemýšlím. Všechno to byl postupný vývoj a zdaleka jsem na začátku nebyla tak pevná ve svých rozhodnutích, jako jsem teď. I když jsem mockrát šlápla vedle, tak to pro mě neznamenalo, že s tím skončím a veškerou předešlou snahu hodím vniveč.

Všechno to jsou zkušenosti, kterými si člověk musí projít, aby se upevnil v tom, co vlastně chce a nechce.

Cesta k vytouženému cíli často vede přes strniště a překážky, které musíme překročit. Překážky to jsou mnohdy nepříjemné, ale jejich překročení, nás dělá daleko silnější, než kdy předtím. Vycházet ze své komfortní zóny a dělat něco jinak, když chceme například zhubnout, je potřeba.

Postup k tomu máš. Tak vezmi papír a tužku a pusť se do toho. Pokud je tvým cílem zhubnout, tak ti doporučuji se podívat na tato videa, která jsem pro tebe natočila zdarma. Vysvětluji v nich 8 kroků, které potřebuješ do svého života začlenit, když chceš zhubnout.

Hanka

Zdroj

Změn se. Forbes: Buď super 2017 rad, jak se zlepšit ve všem. 2017, 2017(1), 54. ISSN 1805-059X.

 

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *