Bojuji Za Zdravé Nasycené Tuky

17 Shares

Nikdy jsem se úplně neúčastnila nízkotučné mánie, ale příjem tuků v období, kdy jsem chtěla zhubnout jsem si hlídala. Vzadu v hlavě u mě dlouho přežívala typicky mylná myšlenka, že čím víc tuku sním, tím více si ho tělo uloží.

O nějaké zdravotní prospěšnosti, kterou mají nasycené tuky na tělo jsem tenkrát neměla ani ponětí. Nikdy mi ale nelezlo do hlavy to, proč se hojně doporučovalo jíst nízkotučně, když chce člověk zhubnout. Nechápala jsem proč kupovat odtučněné potraviny, když si s něčím takovým moje babička a děda nikdy nelámali hlavu. Prostě jedli základní tradiční potraviny.

Vajíčka Jako Zdroj Tuku a Bílkovin
Vajíčka jsou nedílnou součástí našeho jídelníčku, jsou nutričně nejvýživnější potravinou.
Většinou s nimi začínám svůj den.

Vařilo se, každý měl před domem zahrádku se zeleninou, na dvorku pobíhaly slepice a kdekdo měl králíky a prase. Můj děda s babičkou měli malou farmu, kde chovali od krav až po slepice snad všechna typická hospodářská zvířata.

Nechybělo domácí mléko, čerstvé máslo, tvaroh, smetana, domácí vajíčka a maso. Když děda zemřel, tak všechna jeho moudrost, kolem hospodaření se zvířaty a důležitost kvalitní výživy, odešla s ním.

Pak se u nás začal objevovat margarín, rostlinné oleje a polévky ze sáčku. Lidé se začali přirozeně se vyskytujících tuků bát.

Co se stalo s tradičními tuky

Svět Plodů Ořechy Semínka Sušené Ovoce Hana Štipák
Zdrojem zdravých tuků jsou bezpochyb taky oříšky a semínka. Máš své nejoblíbenější u sebe? My nejradši kupujeme ze Světa plodů, což je naše krevní skupina, protože jsou ze Zlína.

V 50. letech 20. století přišel s lipidovou hypotézou epidemiolog Ancel Keys, který tvrdil, že existuje přímý vztah mezi množstvím nasycených tuků a cholesterolu ve stravě a výskytem koronárního srdečního onemocnění. Což by podle něj znamenalo, že čím víc tuků, tím větší pravděpodobnost srdečních onemocnění.

Vycházel ze svojí “Studie Sedmi Zemí”, která byla věnována myšlence, že na základě obsahu cholesterolu v tuku je tuk jedinou a hlavní příčinou srdečních onemocnění.

Bohužel při pročítání jeho pětisetstránkového svazku najdete hned čtyři teze, které jsou v rozporu a neposkytují celý obraz problému. Například to, že v době kdy Keys svoji studii zahajoval, tak ve stejnou dobu vrcholila popularizace margarínu, tedy trans tuků, které vznikají při získávání rostlinných olejů za vysokých teplot. Je tedy možné, že studoval dopad trans tuků na naše zdraví místo nasycených tuků? To nikdo neví, protože tyto tuky ve své studii neodděluje.

Ze svojí studie taky vyřadil ty země, které konzumují hodně nasyceného tuku, ale mají nízké procento srdečních onemocnění, jako je Nizozemí a Norsko. Byl to záměr?

Neangličtináři snad prominou. Poproste své zdatnější kamarády v angličtině, aby vám text přeložili.

Nicméně početné výzkumy poukázaly na nedostatky a nepřesné závěry v jeho datech. Bohužel potravinářský průmysl a průmysl zpracovávající rostlinné oleje pracovali pilně za scénou, aby podpořili další výzkumy, který by jeho lipidovou teorii podpořily.

Potravinářský průmysl je totiž hlavní držitel výhod z jakéhokoliv výzkumu, který by mohl být použit k démonizování konkurujících tradičních potravin, jako je třeba máslo.

Proč lipidová hypotéza není pravdivá

Například už z populární Framinghamové studie podle Dr. Williama Castelli studie ukázala, že lidé, kteří konzumovali větší množství tuku a cholesterolu byli aktivnější a štíhlejší než ti, kteří konzumovali nízkotučné potraviny.

Neexistovala žádná spojitost mezi konzumací nasycených tuků a srdečním onemocněním.

Problém u všech studií, které napadají cholesterol a tuky jako viníka za  a srdeční onemocnění a přibírání tělesného tuku je ten, že žádná z těchto studií nedělá rozdíl mezi přirozenými živočišnými nasycenými tuky (máslo, maso, vajíčka apod.) a umělými trans tuky (margaríny, rostlinné oleje získávané za působení vysokých teplot).

Time Fat Covers
1961 příchod lipidové hypotézy od Keyse a označení nasycených tuků a cholestrolu jako viníka za srdeční onemocnění. Rok 2014 oživování nasycených tuků a přijmutí toho, že lipidová hypotéza není pravdivá.

Další chybou je předpoklad, že vysoká hladina tuku v krvi znamená vysoký příjem tuků. To, co jsem si přesně dlouho myslela já, že stojí za nadváhou. Vysoká konzumace tuku, vysoké procento ukládání tuku. Naopak vysoký příjem sacharidů (hlavně průmyslově zpracovaných) vede k tvorbě tuku a jeho ukládání z přebytku přijatých sacharidů v potravě.

Jedním z důvodů proč vícenenasycené tuky (polynenasycené tuky) způsobují tolik zdravotních problémů je, že mají tendence rychle žluknout a oxidovat. Žluklé oleje jsou charakteristické volnými radikály, které napadají buněčné membrány, červené krvinky a způsobují poškození DNA.

Framinghamský výzkum

Tento výzkum byl zahájen v roce 1948 a účastnilo se ho téměř 6 000 osob z města Framinghamu ve státě Massachusetts. Ve výzkumu se srovnávaly dvě skupiny lidí po pětiletých intervalech. Jedna skupina byla charakteristická tím, že konzumovala malé množství cholesterolu a nasycených tuků a druhá skupina tím, že konzumovala velké množství nasycených tuků a cholesterolu.

Po 40 letech tohoto výzkumu jeho vedoucí připustil, že čím více jednotlivci konzumovali nasycených tuků, čím více cholesterolu, čím více kalorií člověk jedl, tím nižší hladinu sérového cholesterolu osoba měla.

Zjistili taky to, že čím víc osoba nasycených tuků a cholesterolu konzumovala, tím taky více kalorií přijímala, vážili tito lidé nejméně a taky byli fyzicky nejaktivnější.

Framinghamská studie ukázala, že ti jejichž váha byla daleko vyšší, než by měla být a měli extrémně vysoké hladiny krevního cholesterolu, měli do budoucna vyšší riziko onemocnění srdce. Jenže příbytek na váze a hladina cholesterolu měla opačný vztah s příjmem tuku a cholesterolu ve stravě, než se očekávalo.

Nasycené tuky jako součást našich jídelníčků po tisíciletí

Mezi zdravé tuky se řadí tuky tradiční, které lidé konzumují po tísíce let. Řadí se mezi ně živočišné tuky, kokosový olej, palmový olej (v jejich neztužené, ale přirozeně se vyskytující formě), avokádo, olivový olej, rybí tuk a ořechy. Mezi nejlepší živočišné tuky patří vepřové sádlo, lůj z hovězího a jehněčího masa, tuk z drůbeže a máslo. Z exotických tuků taky kokosový olej, který má antibakteriální účinky a je velmi výživný.

Živočišné tuky mají tendenci být v pokojové teplotě tuhé, ale při zahřání tekuté.

Kokosové Mléko
Miluji kokos. Ve všech jeho formách, proto u nás nechybí kvalitní kokosové mléko. Nejlépe ve složení 95% kokosová dužina a voda.

Proč nasycené tuky potřebujeme

Lidé potřebují nasycené tuky, protože jsme teplokrevní (teplota těla kolem 36, 5 stupňů). Naše těla nefungují při pokojové teplotě, ale při teplotě tropické. Nasycené tuky poskytují našim buněčným membránám a tkáním odpovídající tuhost a strukturu. Když konzumujeme mnoho tekutých nenasycených olejů (řepkový olej, slunečnicový olej apod.), naše buněčné membrány nemají správnou strukturní celistvost a stanou se příliš poddajné, ohebné.

Při nadměrné konzumaci trans tuků (v margarínech, průmyslově zpracovaných potravinách jako sušenky, oplatky, cereálie apod.) které nejsou tak měkké jako nasycené tuky při tělesné teplotě, naše buněčné membrány se stanou příliš tuhé.

Nasycené tuky hrají mnoho důležitých rolí v chemii těla. Posilují imunitní systém a podílejí se na mezibuněčné komunikaci, což znamená, že nás chrání před rakovinou. Nasycené tuky se také podílejí na funkci ledvin a produkci hormonů. Nasycené tuky jsou nutné pro správné fungování nervového systému a více než polovina tuku v mozku je nasycená. Nasycené tuky také pomáhají potlačit zánět. Nasycené živočišné tuky nesou vitální vitamíny A, D a K2, které potřebujeme ve velkém množství, abychom byli zdraví.

Lidské bytosti už po tisíce let konzumují nasycené tuky ze zvířat, mléčných výrobků a tropických olejů. Příchod moderního zpracovaní rostlinných olejů je spojen s epidemií moderních degenerativních onemocnění a obezity nikoli konzumace nasycených tuků.

Důležitost nasycených tuků podle Dr. Weston Price

Podle Dr. Westona Price, který cestoval do izolovaných částí světa v 30. letech 20. století, kde studoval zdraví populací, které nebyly zasaženy západní civilizací. Národy, které studoval byly odlehlé vesnice ve Švýcarsku, domorodé obyvatelstvo Jižní a Severní Ameriky, africké kmeny, austrlské a novozélandské domorodce a další.

Po analýze konzumovaných potravin těmito lidmi zjistil, že v porovnání se stravou jeho amerických vrstevníků, strava domorodých kmenů obsahuje nejméně čtyřikrát více vitamínů rozpustných ve vodě a alespoň desetkrát více vitamínů rozpustných v tucích, než strava založená potravinách moderního obchodu. Tedy na cukru, mouce a rostlinných olejích. O práci Dr. Westona Price a jeho nadaci si můžeš poslechnout víc v tomto rozhovoru s holkama z Živé Kutury, které se přímo o tento směr zajímají. U studovaných kmenů si taky všiml, že je všechny charakterizují široké čelistní oblouky s krásnými rovnými zuby bez zubního kazu a dobrá stavba těla (viz video níže).

Aktivátory rozpustné v tucích

Výzkum Dr. Price objevil tak zvané aktivátory rozpustné v tucích, což jsou vitamíny nalezené v tucích masa živočichů živených trávou, v některých mořských plodech, jako jsou rybí vajíčka, měkkýši, matné ryby a olej z rybích jater. Tyto tři aktivátory rozpustné v tucích jsou vitamín A, D a živina, kterou označil jako aktivátor X, který se dnes považuje za vitamín K2, živočišnou formu vitamínu K.

Vitamíny rozpustné v tucích byly získávány z živočišných potravin jako jsou máslo, jikry, korýši, vnitřnosti, vejce a živočišné tuky. Což jsou potraviny, které obsahují mnoho cholesterolu, kvůli kterému se americká populace těmto potravinám vyhýbá a považuje je za nezdravé.

Olej z Tresčích Jater
Nově jsme zařadili bio fermentovaný olej z tresčích jater divokých tresek, který je bohatý na vitamín A a D. Moderní věda potvrzuje synergičnost vitamínů A, D a K2, pokud pocházejí z přirozených potravin, tzn. olej z tresčích jater + máslo.

Potvrzení moderní vědou

Moderní výzkum naprosto potvrzuje zjištění Dr. Price. Nyní víme, že vitamín A je nezbytný pro metabolismus minerálů a bílkovin, prevenci vrozených vad, je nutný pro optimální vývoj kojenců a dětí, funguje jako ochrana před infekcí, podporuje tvorbu pohlavních hormonů, funkci štítné žlázy, zdravé oči, kůži a kosti.

Vitamín A je vyčerpáván stresem, infekcí, horečkou, těžkým cvičením, expozicí pesticidům a průmyslovým chemikáliím a nadměrné spotřebě bílkovin.

Moderní výzkum také odhalil řadu rolí, které hraje vitamín D, který je nezbytný pro minerální metabolismus, zdravé kosti a nervový systém, svalový tonus, reprodukční zdraví, produkci inzulínu, ochranu proti depresi a ochranu proti chronickým onemocněním, jako je rakovina a srdeční onemocnění.

Vitamín K hraje důležitou roli v růstu a vývoji obličeje, normální reprodukci, vývoji zdravých kostí a zubů, ochraně proti zánětu tepen a schopnosti učení. Bez vitamínů A, D a K nejsme schopni vstřebávat minerály bez ohledu na to, kolik jich v potravě přijmeme.

Co z toho vyplývá

RAW Mandle Španělsko Hana Štipák Obchod

Z toho vyplývá, že klasická výživová doporučení na omezování tuku jsou mylná. V první řadě by mělo dojít k upřesnění doporučení, jaký tuk se má ve stravě omezovat a který nikoliv.

Z výzkumů jasně vyplývá, že nasycené tuky nevedou k vysoké hladině cholesterolu a srdečním onemocněním, ale trans tuky (ztužené a částěčně ztužené tuky), které se objevují ve formě margarínu a rostlinných stolních olejů jako je slunečnicový, řepkový, sójový a kukuřičný.

Při výběru toho, co budeme konzumovat hraje velkou roli nejen to co jíme, ale to, kde daná potravina vyrostla a za jakých podmínek u rostlin a za jakých podmínek byla chována zvířata a čím byla krmena.

Tedy jestli je rostlina pěstována bez postřiků a genetické modifikace a u zvířat jestli byla chována tradičním způsobem, kdy jsou pasena na zelené trávě a nejsou krmena antibiotiky, hormony a zemědělskými plodinami (kukuřice, sója), které pro jejich obživu nejsou přirozené.

Není třeba se bát a vyhýbat se tradičním tukům, které lidstvo konzumovalo po tísíce let. Je potřeba se vyhýbat těm, které jsou vytvořené průmyslem a těm, které naše žaludky nikdy neplnily v takové míře (mnohdy skryté) jako doposud.

 

Zdroje

Fats Under Fire – The Weston A. Price Foundation. Home – The Weston A. Price Foundation [online]. Dostupné z: https://www.westonaprice.org/health-topics/know-your-fats/fats-under-fire/

Get Your Fats Straight by Sarah Pope – The Weston A. Price Foundation. Home – The Weston A. Price Foundation [online]. Dostupné z: https://www.westonaprice.org/book-reviews/thumbs-up-reviews/get-your-fats-straight-by-sarah-pope/

Why Animal Fats Are Good for You — My Low-Carb Cruise 2012 Lecture – The Weston A. Price Foundation. Home – The Weston A. Price Foundation [online]. Dostupné z: https://www.westonaprice.org/our-blogs/why-animal-fats-are-good-for-you-my-low-carb-cruise-2012-lecture/

Why Butter is Better: Nutrition Conference Focuses on Healthy Fats, Traditional Foods – The Weston A. Price Foundation. Home – The Weston A. Price Foundation [online]. Dostupné z: https://www.westonaprice.org/press/why-butter-is-better-nutrition-conference-focuses-on-healthy-fats-traditional-foods/

Good Fats, Bad Fats: Separating Fact from Fiction – The Weston A. Price Foundation. Home – The Weston A. Price Foundation[online]. Dostupné z: https://www.westonaprice.org/health-topics/know-your-fats/good-fats-bad-fats-separating-fact-from-fiction/

Nourishing Fats By Sally Fallon Morell – The Weston A. Price Foundation. Home – The Weston A. Price Foundation [online]. Dostupné z: https://www.westonaprice.org/book-reviews/thumbs-up-reviews/nourishing-fats-sally-fallon-morell/

Know Your Fats Introduction – The Weston A. Price Foundation. Home – The Weston A. Price Foundation [online]. Dostupné z: https://www.westonaprice.org/health-topics/know-your-fats/know-your-fats-introduction/

Weston A. Price, DDS – The Weston A. Price Foundation. Home – The Weston A. Price Foundation [online]. Copyright © Price [cit. 05.07.2017]. Dostupné z: https://www.westonaprice.org/health-topics/nutrition-greats/weston-a-price-dds/

Tuky I – VyzivujiciTradice.cz. VyzivujiciTradice.cz – Zakousněte se do života a své zuby si udržujte ostré [online]. Copyright © Věra Dudmanová [cit. 05.07.2017]. Dostupné z: http://vyzivujicitradice.cz/2011/05/14/tuky/

Tuky II. – VyzivujiciTradice.cz. VyzivujiciTradice.cz – Zakousněte se do života a své zuby si udržujte ostré [online]. Copyright © Věra Dudmanová [cit. 05.07.2017]. Dostupné z: http://vyzivujicitradice.cz/2012/01/08/tuky-ii/

Základní informace o WAPF – Živá kultura. Živá kultura – Stav našeho zažívacího systému je klíčovým bodem našeho zdraví.[online]. Copyright © Price [cit. 05.07.2017]. Dostupné z: http://zivakultura.cz/zakladni-informace-o-wapf/

Sem s tuky! – Živá kultura. Živá kultura – Stav našeho zažívacího systému je klíčovým bodem našeho zdraví. [online]. Copyright © 2016 copyright Živá kultura [cit. 05.07.2017]. Dostupné z: http://zivakultura.cz/2012/06/sem-s-tuky/

LUSTIG, Robert H. Cukr – náš zabiják. Brno: CPress, 2015. ISBN 978-80-264-0690-7.

FALLON, Sally., Pat. CONNOLLY a Mary G. ENIG. Nourishing traditions: the cookbook that challenges politically correct nutrition and the diet dictocrats. 2nd ed. Washington, DC: NewTrends Pub., c1999. ISBN 0967089735.

FALLON, Sally. a Kaayla T. DANIEL. Nourishing broth: an old-fashioned remedy for the modern world.

FREJ, David. Zánět: skrytý zabiják : příčiny, léčba, prevence. Praha: Eminent, 2015. ISBN 978-80-7281-492-3.

 

17 Shares

6 thoughts on “Bojuji Za Zdravé Nasycené Tuky

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *