11 Věcí, Které Jsem Si Myslela, Že Dělám Správně a Zhubnu

12 Shares

Zažité pravdy, domněnky, představy a stále přiživující blbosti kolem cvičení a jídla. Každý z nás žije v určité podobě života, která je podle něj správná. To, zda ho dělá šťastného nebo ne, je věc už druhá. Ale žádné filozofování, i když, přiznám se, občas mi to jde. Nedávno jsem četla článek, v kterém se autorka točila právě kolem věcí, které si myslela, že dělá správně. Po dočtení mi hlava začala dumat, kolik jsem takových věcí, v domnění, že jsou správné, dělala já. Dumání jsem ohraničila kolem hubnutí a vyšlo mi z toho 11 věcí, které jsem si myslela, že dělám správně.

11 Věcí, které jsem myslela, že dělám správně. Sama jsem si naběhla a teď je můžeš použít pro sebe. Vyvarovat se jim a využít ve svůj prospěch. Hana Štipák Motivace a Blog

1. Když budu půl dne bez jídla, tak přece zhubnu

Ba ne. S tímto jsem experimentovala už v posledním ročníku základní školy. Ano mami a tati, nechodila jsem na školní obědy, což bylo důvodem mých odpoledních nájezdů na ledničku. V různých formách jsem to dělala i později. Žila u mě představa, že když vynechám jedno hlavní jídlo dne, tak se přece můžu nacpat sladkostmi a vyjde to šul nul. Navíc vizuálně sladká tyčinka vypadala menší než oběd, takže představa, že toho vlastně sním méně vyhrála.

To, že sladká tyčinka mi dá pouze prázdné kalorie, ale žádné živiny, kterým bych své tělo uspokojila na x hodin mi do hlavy ještě nedorazila. Teda ještě jsem si tuto informaci nenašla a sama na sobě neověřila. A tak jsem hladověla a zaplácávala se sladkostmi. Hodně sladkostmi. Žaludek ze sladkostí plný, ale mozek stále vysílal signál, že je tělo hladové, protože jsem mu nedávala živiny. Znáš to taky? Nehledě na to, že takové přijaté množství cukru ve mě vyvolávalo stále větší touhu po něm, tak jsem se ním doslova přecpávala, nemohla s tím přestat až mi bylo zle. Takže ee, toto nefunguje.

2. Když udělám 100 sklapovaček, tak budu mít pekáč buchet

To jsem si v jednom úžasném teenagerovském časopise přečetla, že Britney Spears udělá denně 100 sklapovaček, čímž si udržuje své bříško ploché. Tak a jde se na to. Od té doby, jsem se každý večer před ulehnutím do postele mordovala se 100 sklapovačkami. Vysněné břicho nikde. V kombinaci s bodem číslo 1. se ani není čemu divit. Samotné cvičení bez úpravy jídelníčku ke zhubnutí nepomůže. Izolované cviky pouze na břicho nezapříčiní, že se tuk bude odbourávat pouze z této oblasti a pouhé sklapovačky (které jsem stejně dělala špatně) ke zhubnutí opravdu nepomůžou. Takže tudy cesta taky nevede.

 

posilování s vlastním tělem

 

3. Když si jednou za týden zacvičím, tak to stačí a můžu si dopřát

Svět Plodů Hana Štipák
Spojila jsem svou značku se Světem Plodů. Nakupujeme tam už několik let. Ořechy kupujeme minimálně na tři měsíce dopředu. Kup si své ořechy.

Jednou za týden si trochu zvednout v tepovku a je to. Na zbytek týdne mám hotovo a můžu baštit co chci. Nene. Kouzlo ve zhubnutí a následné udržení si váhy je v pravidelnosti. Zdá se jednoduché, že? V pravidelnosti kvalitně jíst a pravidelně se věnovat pohybu. Takže mé jediné cvičení v týdnu nestačilo.

4. Když budu jíst nízkotučné potraviny, tak zhubnu

Hlavně ať to má 0 % tuku. Moje dřívější představa o tom, že tuky jsou špatné a když jím tuk, tak se přece ukládá tuk. Jenže já si nedala všech pět dohromady. Když se ze suroviny, obvykle z mléčného výrobku, odstraní tuk, tak se do něj přidá cukr nebo jiná umělá sladidla, aby se mu navrátila chuť, která odebráním tuku zmizí. Nezmizí úplně, chuť tam nějaká je, ale pro naše jazýčky ne moc vábná. Tak jsem do sebe cpala místo kvalitního tuku, který je potřebný pro správnou funkci hormonů, které ovlivňují například nejen pocit hladu, cukry. Hladina krevního cukru pořád na bodě TOP a slinivka s inzulínem se mohli zbláznit. Neustále přesčas.

5. Když chci zhubnout, tak nutně potřebuji protein

Proteinové lívance, proteinový nápoj, proteinová bábovka, proteinová tyčinka, proteinové oblečení a kabelka. To už teda ne, ale nedivila bych se. Hlavně ať sníš co nejvíc proteinu za den, jedině tak můžeš zhubnout. Ano, proteiny naše tělo potřebuje, ale jsme schopni je bez problému pokrýt přirozenou stravou. Mánie proteinu chytla i mě. Takže samotný protein po nějakou dobu u mě nesměl chybět. Tyčinky, smoothie, křupavé kuličky, těstoviny a rýže, sušenky a oplatky.  To všechno jsem si kupovala, utrácela za to peníze a pak jedla. Hlavně, když bylo všechno proteinové, tzn. vysoce průmyslově upravené. Po určité době jsem protein už nemohla ani vidět a výčet složek obsažených v těchto produktech mi spíš začal nahánět strach než chuť.

 

tuky

 

6. Když chci zhubnout, tak se musím mořit dlouhé hodiny v posilovně

Pracovala jsem ve školce, takže jsem lítala 6 hodin denně kolem dětí. Po práci jsem se stavila na 2 hodiny v posilovně. Po cestě domů na nákup, který jsem od šaliny nesla domů. Šla jsem želví rychlostí, jak jsem byla unavená. Jenže jsem si myslela, že pokud nejsem ze sportu unavená, tak jsem neodvedla dobrou práci. Zpětně vidím, že jsem byla pekelně unavená a místo toho, aby tělo dál hublo nebo se rýsovalo, tak se obalovalo tukem. Bránilo se. Bylo toho na něj moc a tak si tuk ukládalo.

Teď cvičím třikrát týdně zhruba půl hodinky, o tom jak často cvičit, když chceš zhubnout si přečti tento článek. Do toho procházky, občas běh, o víkendu turistika nebo cestování. Mám víc přirozeného pohybu na vzduchu, nechodím do posilovny čmuchat zpocený odér, cvičím venku nebo doma. Jím základní potraviny a pokrmy z nich a cítím se super 🙂

7. Když chci zhubnout tak musím jíst pravidelně každé 3 hodiny

Krabičkování jídla s sebou jsem započala na vysoké škole. Když jsem bývala na univerzitě i do osmi hodin do večera, tak si asi dokážeš představit kolik krabiček s jídlem jsem s sebou tahala, abych každé tři hodiny jedla. Do toho náhradní oblečení s teniskami na spinning, ručník a hygienické potřeby. Někdy jsem si přála mít kufr na kolečkách, abych to všechno netahala na rameni celý den.

Ostře sledované hodiny, abych náhodou nepřetáhla pár minut a nejedla později něž po třech hodinách. Inzulín už tak nebláznil, ale přece je pro mě lepší když vykoukne na svět jen třikrát za den během hlavních jídel dne. Teď už velké tašky netahám. Na univerzitě ani ve školce jako učitelka už nejsem, ale když jedeme na výlet, tak už nevypadáme, jak polský zájezd.

8. Když chci zhubnout, tak nemůžu jíst pečivo

banner-336x280-a02.jpg

Jak já jej miluji. Hlavně vůni čerstvě upečeného žitného kváskového chleba. Což mi připomíná, že jsme zase bez žitné mouky. Když ona je ve Španělsku tak drahá! Dřív jsem jakémukoliv pečivu vyhýbala jako čert kříži. Teď se vyhýbám jen tomu pšeničnému, i když i na něj někdy dojde, nebudu vám lhát. Když mluvím o pečivu, tak mám na mysli všechno, co je uděláno z mouky. Třeba i sušenky, těstoviny, buchty a krekry. Dřívější striktní vyhýbání se pečivu mě naučilo dobrou věc. Odnaučila jsem se jíst kupované sladkosti, které jsou převážně z bílé mouky a cukru. Radši si je občas upečeme doma z kvalitních surovin bez tuny cukru.

Se sacharidy (spadá do nich i pečivo) si člověk musí umět hrát. Nebo jak říká Tim Ferris, že si sacharidy musíme sakra zasloužit. Takže se mini necpat od rána do večera. U pečiva to platí taktéž. U nás zastáváme pravidlo maximálně jednou za den. O tom jestli pečivo vůbec jíst či nejíst se dočteš v tomto článku.

můžu jíst pečivo

 

9. Když budu mít menstruaci, tak musím makat i během těchto dní

Během mé roční brněnské éry, když jsem byla chodila do posilovny, jsem si zaplatila konzultace s výživovou poradkyní. Ne že bych to potřebovala, o jídle jsem toho věděla dost a jídelníček jsem i podle ní měla už dost vychytaný. Toužila jsem po nových informacích a hlavně o jejich prohloubení. Tenkrát jedna z mých otázek byla, jestli musím cvičit i během menstruace nebo si můžu dát pohov během těchto dní. Zaručeně byla pro, abych makala dál a ani moc nepolevovala v jídle. Tak jsem s bolestí v břichu cvičila a bála se navýšit během menstruace příjem jídla.

Teď už nepotlačuji svou přirozenou ženskou cykličnost, protože vím, že si v tyto dny zasloužím být v klidu a pečovat o své tělo relaxací. Navyšuji příjem kvalitního jídla, protože má ženské tělo zvýšenou spotřebu energie, která musí být doplněna. A dopřeji si i něco dobrého. Kus čokolády nebo sladký dezert. Protože z dlouhodobého pozorování vím, že mám jeden den zvýšenou touhu po sladkém.

10. Když chci zhubnout, tak musím dělat kardio cvičení

Jedna hodina posilování, druhá hodiny na běžícím páse. Takto vypadala má klasická návštěva posilovny. Běhání na páse mě neskutečně nebavilo a vždycky jsem si to šla v domnění, že musím, odkroutit. Bez kardia cvičení se přece nedá zhubnout, ne? Dá a ještě mnohem rychleji. Posilovací cvičení má jednu velkou výhodu, že se ním budují svaly, což spaluje tuky.  7 důvodů, proč se věnovat posilovacímu cvičení, když chceš zhubnout se víc dozvíš tady. Takže je tělo krásně zpevněné a ne povislé, jako při pouhém kardiu cvičení. Ovšem jejich kombinace posilování a kardio v podobě HIIT, není taky k zahození. Jen teď už nešílím, když vím, že jsem celý týden jen cvičila s vlastním tělem a nebyla si zaběhat. Nejlepší kardio je stejně dlouhá procházka do hor.

11. Když chci zhubnout, tak s sebou musím všude tahat galon vody

Vodičková mánie. Petka s vodou neustále před sebou, v kabelce, na stole, na kuchyňské lince. Prolívání o sto šest jinak nehubneš. Tekutiny v podobě čisté vody jsou důležité, ale neznamená to, že se musíš celý den prolívat a mít paniku z toho, když vodu u sebe nemáš. Naopak nadměrné prolívání těla tekutinami ledviny zatěžuje. Na vodu si dávám pozor, protože když ji nepiji, tak se cítím unavená. Mám ji v hlavě i kvůli kávě. Miluji kávu a dávám si za den dva šálky. Káva stahuje vodu z těla, tak si tam během dne šoupnu pěkně zpět.

Někdy vypiji víc, někdy míně. Záleží na okolnostech jako je roční období, to jestli ten den cvičím nebo mám zrovna kávu. Petky už s sebou nenosím. Maximálně když jdeme do hor a tam se opravdu sejde 🙂

Člověk roste, mění názory, rozšiřuje si obzory, zkouší a vidí co funguje. Není chyba se mýlit, je to místo, od kterého se můžeš odrazit 🙂

-h-

PS: Ještě jedna věc, která mi unikla 🙂 Dřív jsem si dávala předsevzetí. Teď už to nedělám a proč se dozvíš v článku 5 Důvodů, Proč Si Nedávám Předsevzetí, tady.

12 Shares

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *